Valmet toimittaa automaation Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n uuteen voimalaitokseen Naantalissa

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 2.9.2015 klo 10:00

Valmet toimittaa automaation Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n (TSE) rakenteilla olevaan lämmön ja sähkön yhteistuotantolaitokseen Naantalissa. Monipolttoainevoimalaitos otetaan käyttöön syksyllä 2017. Valmet ilmoitti huhtikuussa 2014 kattilateknologian ja savukaasujen puhdistuslaitteiston toimittamisesta voimalaitosprojektiin.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2015 kolmannen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Tyypillisesti automaatiojärjestelmätoimitusten arvo vaihtelee alle yhdestä miljoonasta kolmeen miljoonaan euroon. Automaatiotoimitus ajoittuu vuoden 2016 elokuulle.

Voimalaitoksen polttoaineteho on noin 430 MW, josta saadaan 146 MW sähköä ja 250 MW lämpöä. Voimalaitoksessa voidaan käyttää polttoaineena puuta, olkea, turvetta, kivihiiltä, öljyjalostamokaasua ja jätteestä valmistettua kierrätyspolttoainetta.

"Olemme tyytyväisiä siihen, että Valmetin tarjous osoittautui julkisessa hankinnassa kokonaistaloudellisesti kilpailukykyisimmäksi vaihtoehdoksi. Olemme vakuuttuneita Valmetin kokonaisratkaisun toimivuudesta, jossa automaatio- ja kattilateknologia tulevat samalta toimittajalta", sanoo toimitusjohtaja Tapani Bastman Turun Seudun Energiantuotanto Oy:stä.

Modernilla automaatiolla käytettävyyttä

Valmetin moderni automaatioratkaisu varmistaa laitoksen käytettävyyttä ja tarjoaa yhdistettynä laitokseen toimitettavaan kattilateknologiaan saumattomasti toimivan kokonaisuuden monimutkaisen prosessin ohjaamiseen.

"Olemme erittäin iloisia siitä, että pitkään jatkunut hyvä yhteistyömme TSE:n kanssa saa jatkoa myös tässä uudessa laitoksessa. Tämän kokoluokan biovoimalaitoksia ei ole tällä hetkellä Suomessa muita rakenteilla, joten tämä on meille merkittävä hanke", toteaa myyntijohtaja Olli Koivumäki Valmetin Automaatio-liiketoiminnasta.

Valmetin toimitus sisältää Valmet DNA -automaatio- ja turvalukitusjärjestelmän, projektin suunnittelun, asennuksen sekä käyttöönoton.

Havainnekuva Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n rakenteilla olevasta lämmön ja sähkön yhteistuotantolaitoksesta, jonne Valmet toimittaa automaation.

Tietoja asiakkaasta Turun Seudun Energiantuotanto Oy

Turun Seudun Energiantuotanto Oy tuottaa kaukolämpöä ja sähköä Turkuun ja sen naapurikaupunkeihin, sekä prosessihöyryä lähistöllä sijaitsevien yritysten tarpeisiin. Yrityksen omistavat Turku Energia Oy, Raision, Kaarinan ja Naantalin kaupungit sekä Fortum Power and Heat Oy.

Olli Koivumäki, myyntijohtaja, Automaatio, Valmet, puh. +358 40 749 7314
Tapani Bastman, toimitusjohtaja, Turun Seudun Energiantuotanto, +358 40 577 8122

Valmet on maailman johtava teknologian, automaation ja palveluiden toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Valmetin visiona on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjonnan ytimen muodostavat sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Valmetin edistyksellisiin automaatioratkaisuihin sisältyvät niin yksittäiset mittaukset kuin koko tehtaan kattavat avaimet käteen automaatioprojektit.

Valmetin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 2,5 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.