Kuninkaalliset vihkiäiset Valmetin toimittamalla Oskarshamnin biovoimalaitoksella Ruotsissa

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 1.9.2015 klo 11:00

Oskarsham Energin uuden biovoimalaitoksen vihkijäiset pidettiin perjantaina 28.8.2015. Ruotsin kuningas Kaarle XVI Kustaa ja kruununprinsessa Victoria kunnioittivat tilaisuutta läsnäolollaan. Kuningas vihki laitoksen symbolisesti syöttämällä metsätähdettä polttoainekuljettimelle. Virallisten vihkiäisten jälkeen laitoksella pidettiin avoimet ovet, jolloin yleisöllä oli mahdollisuus tutustua laitokseen ja sen toimintaan.

Puheessaan kuningas liitti voimalaitoksen paikallisiin toimenpiteisiin ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja tulevaan Pariisin ilmastokokoukseen. Hän nosti metsätähteiden käytön hyvänä esimerkkinä, kuinka voidaan hyödyntää jotain, joka muuten menisi hukkaan.

Kuninkaan lisäksi tilaisuudessa puhuivat paikallishallinnon edustajat ja Oskarshamn Energin toimitusjohtaja.

"Johtavana paikallisena energiantoimittajana on tärkeää, että voimme tarjota ympäristöystävällistä sähköä ja lämpöä asiakkaillemme. Tämä uusi laitos mahdollistaa tämän. Aurinkoiset vihkiäiset, joissa kuningas oli paikalla, oli erinomainen tapahtuma", sanoo Oskarshamn Energin toimitusjohtaja Jöns Wahlström.

"Tämä projekti on ollut tekninen menestys, ja olemme pystyneet yhdistämään osaamista monista eri Valmet tiimeistä. Tämä laitos on erinomainen esimerkki tarjoamistamme energiantuotanto-, ympäristö- ja automaatioratkaisuista, ja toimii tärkeänä referenssilaitoksena myös tulevissa projekteissa", sanoo Valmetin Sellu ja energia -liiketoiminnan johtaja Bertel Karlstedt.

Kuva: Oskarshamn Energin toimitusjohtaja Jöns Wahlström kiittää Ruotsin kuningasta ja kruununprinsessaa osallistumisesta laitoksen vihkiäisiin.

Korkean hyötysuhteen ja alhaisten päästöjen biovoimalaitos

Oskarshamn Energin uuden yhdistetyn sähkön ja lämmön tuotantolaitoksen teho on 17,7 megawattia (MW) kaukolämpöä ja 3,8 MW sähköä. Laitokseen kuuluu myös savukaasujen lauhdutin, joka tuottaa 4 MW lämpöä kaukolämpöverkkoon. Laitos kattaa 70 % Oskarshamnin kunnan vuotuisesta kaukolämpötarpeesta.

Kattila pystyy käyttämään uusiutuvia polttoaineita, joiden kosteuspitoisuus jopa 55 %. Laitos hyödyntää modulaarista voimalaitossuunnittelua, ja sillä on korkean palamistehokkuuden takia alhaiset päästöt.

Valmetin toimitus sisälsi täydellisen voimalaitoksen, mukaan lukien patentoidun BioGrate polttotekniikan, asennuksen, koulutuksen ja käyttöönoton. Laitosautomaatio perustuu Valmetin DNA tekniikkaan. Valmet toimitti myös savukaasujen jäähdytys- ja ilmanvaihtojärjestelmän.

Kuva: Oskarshamn Energin uusi biovoimalaitos

Tietoa asiakkaasta Oskarshamn Energi

Oskarshamn Energi tarjoaa sähköä, lämpöä, biokaasua ja palveluja Oskarshamnin alueella Ruotsissa. Yhtiöllä on 30 työntekijää ja sen omistaa tasaosuuksin Oskarshamnin kunta ja E.ON Sweden AB. Se vastaa sähkönjakelusta suurimmassa osassa kuntaa ja kaukolämmön jakelusta kaupunkialueella.

Mikael Barkar, myyntipäällikkö, projektit, Sellu ja energia, Valmet, puh. +358 10 676 3644

Valmet on maailman johtava teknologian, automaation ja palveluiden toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Valmetin visiona on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjonnan ytimen muodostavat sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Valmetin edistyksellisiin automaatioratkaisuihin sisältyvät niin yksittäiset mittaukset kuin koko tehtaan kattavat avaimet käteen automaatioprojektit.

Valmetin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 2,5 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.