Valmetin uusi OptiBin-innovaatio käytössä Nordic Paperin Bäckhammarin sellutehtaalla

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 21.10.2014 klo 12:00

Valmet on kehittänyt uuden OptiBinin-hakesäiliön sellutehtaan keittimen hakesyöttöön. Säiliön tarkoitus on toimia puskurina ennen keittovaihetta ja poistaa hakkeessa oleva ilma hajuttomasti. Uusi ratkaisu on vuosien kehitystyön tulos. Tavoitteena on ollut löytää kustannustehokas säiliöratkaisu, jossa olisi mahdollisimman vähän liikkuvia osia.

Maailman ensimmäinen asennus

Ensimmäinen OptiBin-hakesäiliö otettiin hiljattain käyttöön Nordic Paperin Bäckhammarin paperi- ja sellutehtaalla, joka sijaitsee Ruotsissa lähellä Kristinehamnia. Tiukasta aikataulusta huolimatta uuden hakesäiliön asennus ylitti Nordic Paperin odotukset - työt onnistuttiin tekemään valmiiksi normaalin kahdeksan päivän huoltoseisokin aikana.

"Käyttöönotto onnistui hyvin. Pääsimme käynnistämään tuotannon aikataulussa. Jopa starttikäyrä seurasi suunniteltua asteittaista tuotannon lisäystä. Viikon kuluttua käynnistyksestä saavutimme täyden tuotantovolyymin", sanoo Jonas Lindqvist Nordic Paperin tuotannon apulaisjohtaja ja projektipäällikkö. "Toki meillä on vielä pieniä asioita korjattavana ja säädettävänä, jotta saavutamme kaikki projektin tavoitteet", hän lisää.

"Valmetille Bäckhammar oli täydellinen kumppani kehityshankkeen viemiseen käytäntöön. Osittain siitä syystä, että tehdas sijaitsee lähellä Karlstadin tutkimuskeskustamme, mutta myös siksi, että olemme aina tehneet hyvää yhteistyötä", sanoo myyntipäällikkö David Elfman Valmetista.

Valmetin ja Nordic Paperin projektihenkilöstöä Bäckhammarin sellutehtaalla.

OptiBin vähentää kuituhävikkiä ja ympäristövaikutuksia

Valmetin uutta OptiBiniä voidaan käyttää useissa keittoprosesseissa. Tuotteen innovaatiot tuovat useita etuja. Hakesäiliön rakenne mahdollistaa hakkeen tasaisen virtauksen ja esihöyrytyksen sekä vähentää ajettavuusongelmia. Ilman tasaista esihöyrytystä keittoliuos ei imeydy koko hakkeeseen ja kaikkien hakkeiden keitto ei onnistu.

Virtaussuunnittelu mahdollistaa niin kutsutun kylmän kannen käytön. Tämä tarkoittaa sitä, että säiliössä olevat hakkeet itsessään muodostavat kannen, joka estää kaasujen pääsyn ilmaan, mikä taas aiheuttaa vähemmän hajuhaittoja lähiympäristöön.

Uuden hakesäiliön ansiosta Nordic Paper arvioi pystyvänsä lisäämään tuotantoaan noin 1 000 sellutonnilla vuodessa. OptiBinillä on saavutettu myös merkittäviä kuitusäästöjä. Lisäksi pahanhajuisten päästöjen leviämisen lähiympäristöön odotetaan vähenevän.

VALMET OYJ

Kjell Ljungkvist, johtaja CPU/WLP -palvelut, Valmet, Puh. +46 54 142301, +46 70 6317355

Jonas Lindqvist, Deputy Director of Production, Nordic Paper, Tel. +46 72 2225532

Marie Stenquist, Corporate Communications/PR, Nordic Paper Tel. +46 72 5189773, +46 550 599773

Valmet Oyj on maailman johtava sellu-, paperi- ja energiateollisuuden teknologia- ja palvelutoimittaja. 11 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjontamme ytimen muodostavat kokonaiset sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset.

Valmetilla on yli 200 vuoden teollisuushistoria, ja yhtiö syntyi uudestaan sellu-, paperi- ja voimantuotantoliiketoiminnan irtautuessa Metso Oyj:stä joulukuussa 2013. Valmetin liikevaihto vuonna 2013 oli noin 2,6 miljardia euroa. Valmetin tavoitteena on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.