Valmet toimittaa valkaisulaitoksen uudistamisen Caiman tehtaalle Portugaliin

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 17.2.2014 klo 11:00

Valmet toimittaa sellutekniikkaa valkaisulaitoksen uudistamiseen Caima Industria de Celulose S.A.:lle Portugaliin. Toimitettava laitteisto yhdistettynä Valmetin erikoisselluun liittyvään kokemukseen ja tietämykseen edesauttaa Caiman tehdasta valmistamaan korkealuokkaista liukosellua kasvaville globaaleille markkinoille. Uudistettu laitos käynnistyy vuoden 2015 ensimmäisen neljänneksen aikana.

Tilaus kirjataan Valmetin vuoden 2014 ensimmäisen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

Valkaisulaitoksen uudistaminen on osa laajempaa tehtaan uudistushanketta. Valmetin osuus sisältää pää- ja apulaitteiston suunnittelun, toimituksen ja asennuksen. Päälaitteisto käsittää kaksi TwinRoll -pesuripuristinta. Projektin valmistuttua tehdas voi tuottaa vuodessa 105 000 tonnia korkealaatuista klooritonta (TCF) liukosellua.

"TwinRoll -pesupuristin edustaa huippulaatuista teknologiaa, jonka avulla voidaan varmistaa ympäristöystävällinen ja tehokas tuotanto. Olen vakuuttunut, että tämä on Caiman tehtaalle hyvä ratkaisu ja olen iloinen, että he ovat valinneet Valmetin toimittajakseen", sanoo myyntipäällikkö Mikael Gustafsson, Valmetin Sellu ja energia -liiketoimintalinjasta.

"Arvioituamme useita eri vaihtoehtoja valitsimme Valmetin toimittajaksi tähän haastavaan projektiin. Aiemmat menestyksekkäät kokemuksemme ja Valmetin tunnettu teknologia vaikuttivat merkittävästi päätökseemme", kommentoi Gualter Vasco, Caiman tehtaan johtaja.

Tietoa Caimasta

Caiman tehtaan kuitulinja tuottaa päivittäin 350 ilmakuivatonnia lyhytkuitusulfiittisellua eukalyptuksesta. Nykyään tehdas tuottaa matalan alfapitoisuuden liukosellua, jota toimitetaan Kiinan markkinoille.

Vuonna 2013 Caima juhli 125. toimintavuottaan. Yhtiö on osa Altri -ryhmää, joka on johtava portugalilainen valkaistun eukalyptussellunvalmistaja Altrin kolme tehdasta, Celbi, Caima ja Celteja tuottavat vuosittain yli 950 000 tonnia sellua.

VALMET OYJ

Mikael Gustafsson, myyntipäällikkö, Sellu ja energia -liiketoimintalinja, Valmet
puh. +46 70 653 3809, mikael.gustafsson@valmet.com

Valmet Oyj on maailman johtava sellu-, paperi- ja energiateollisuuden teknologia- ja palvelutoimittaja. 11 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjoomamme ytimen muodostavat kokonaiset sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset.

Valmetilla on yli 200 vuoden teollisuushistoria, ja yhtiö syntyi uudestaan sellu-, paperi- ja voimantuotantoliiketoiminnan irtautuessa Metso Oyj:stä joulukuussa 2013. Valmetin liikevaihto vuonna 2013 oli noin 2,6 miljardia euroa. Valmetin tavoitteena on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.