Valmet toimittaa uuden keittämön SCA:n Obbolan tehtaalle Ruotsiin

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 27.3.2014 klo 15:00

Valmet toimittaa uuden CompactCooking G2 -keittämön SCA:n sellu- ja paperitehtaalle Ruotsin Obbolaan. Keittämön on suunniteltu käynnistyvän lokakuussa 2015. Toimituksen arvo on noin 30 miljoonaa euroa. Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2014 ensimmäisen neljänneksen tilauksiin.

Valmetin toimitus sisältää uuden keittämön, hakkeensyöttöjärjestelmän, oheislaitteet, täyden asennuksen ja käynnistyksen. Keittämö on sellunvalmistuslinjan ensimmäinen vaihe, jossa ligniini erotetaan puukuidusta.

"CompactCooking G2 on perinteisiä keittoprosesseja yksinkertaisempi järjestelmä. Sen etuja ovat alhaisemmat käyttökustannukset ja joustavuus, ja se parantaa tuottavuutta ja käytettävyyttä", sanoo Valmetin myyntipäällikkö Patrik Lidbäck. "Valmet ja SCA Obbola ovat tehneet yhteistyötä useissa hankkeissa vuosien varrella, ja sovimme hiljattain myös pisaranerottimen toimituksesta yhteen Obbolan tehtaan haihdutusyksiköistä.

CompactCooking G2 -keittämö

CompactCooking G2 on Valmetin kaksiastiainen jatkuvan keittoprosessin järjestelmä, joka koostuu pääasiassa imeytysastiasta, ImpBin:stä, jossa hake impregnoidaan sekä keittimestä, jossa hake keitetään.

Tietoa SCA:sta

SCA on maailman johtavia hygienia- ja muiden metsäteollisuuden tuotteiden valmistajia. Konserni kehittää ja valmistaa kestäviä henkilökohtaisen hygienian tuotteita, pehmopapereita ja muita metsäteollisuuden tuotteita. Yhtiön tuotteita myydään noin sadassa maassa useiden vahvojen brandien alla. SCA on Euroopan suurin yksityinen metsänomistaja, ja kestävä metsänhoito on sille erittäin tärkeää. SCA-konsernilla on noin 44 000 työntekijää ja sen liikevaihto vuonna 2013 oli noin 10,7 miljardia euroa. SCA:n Obbolan ulkokartonkitehdas tuottaa 435 000 tonnia valkaisematonta kraftlaineria vuodessa ja se työllistää noin 300 henkeä.

VALMET OYJ

Lisätietoja antaa:
Patrik Lidbäck, myyntipäällikkö, Sellu ja energia -liiketoimintalinja, Valmet, puh. +46 70 715 47 23

Valmet Oyj on maailman johtava sellu-, paperi- ja energiateollisuuden teknologia- ja palvelutoimittaja. 11 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjontamme ytimen muodostavat kokonaiset sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset.

Valmetilla on yli 200 vuoden teollisuushistoria, ja yhtiö syntyi uudestaan sellu-, paperi- ja voimantuotantoliiketoiminnan irtautuessa Metso Oyj:stä joulukuussa 2013. Valmetin liikevaihto vuonna 2013 oli noin 2,6 miljardia euroa. Valmetin tavoitteena on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.