Valmet toimittaa kattilalaitoksen Raahen Voimalle

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 21.5.2014 klo 11:45

Valmet toimittaa kattilalaitoksen Raahen Voima Oy:lle Raaheen. Toimituksen arvo on noin 30 miljoonaa euroa. Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2014 toisen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin.

Valmetin toimitus on osa Raahen Voiman noin 121 miljoonaan euron investointia Raahen terästehtaan voimalaitoksen uusimiseksi.

Höyrykapasiteetiltaan 141 megawatin (MW) kattilalaitos rakennetaan Ruukin Raahen terästehtaan yhteyteen, ja se korvaa osan olemassa olevasta voimalaitoksesta. Uusi kattilalaitos käyttää polttoaineenaan terästehtaan prosesseissa syntyvää masuuni- ja koksikaasua, jota on poltettava jatkuvasti keskeytymättömän terästuotannon varmistamiseksi. Tukipolttoaineina käytetään propaania tai maakaasua ja kevyttä polttoöljyä.

Valmetin toimituksessa on huomioitu kattilalaitoksen mahdollisimman pienet ympäristövaikutukset ja kattilateknologia täyttää EU:n uuden teollisuuspäästödirektiivin raja-arvot. Lisäksi suunnittelussa huomioidaan erityisesti terästehtaan prosessivaihteluiden vaatima joustavuus polttoaineen käytössä.

"Vanhan voimalaitoksen uudistamista on suunniteltu jo pitkään, koska vanhat laitteet tulevat teknisen käyttöikänsä päähän ja niiden uudistaminen on välttämätöntä. Rakentamalla uusi voimalaitos saadaan parannettua koko tehtaan energia- ja kustannustehokkuutta. Valmet on meille luotettava kotimainen yhteistyökumppani ja tunnettu kattilalaitosten laitetoimittaja", toteaa Raahen Voima Oy:n toimitusjohtaja Pekka Inkala.

Tietoa Raahen Voimasta

Raahen Voima Oy on Ruukki Metals Oy:n ja EPV Energia Oy:n perustama yhteisyritys, joka tuottaa sähköä ja höyryä Raahen terästehtaalle. Ruukki omistaa uudesta yhtiöstä 75 prosenttia ja EPV Energia 25 prosenttia.  www.ruukki.com, www.epv.fi.

VALMET OYJ

Lisätietoja antaa:
Jari Niemelä, Johtaja, Myynti, EMEA, Sellu ja energia -liiketoimintalinja, Valmet
puh. +358 50 317 8050, jari.niemela@valmet.com

Valmet Oyj on maailman johtava sellu-, paperi- ja energiateollisuuden teknologia- ja palvelutoimittaja. 11 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjontamme ytimen muodostavat kokonaiset sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset.

Valmetilla on yli 200 vuoden teollisuushistoria, ja yhtiö syntyi uudestaan sellu-, paperi- ja voimantuotantoliiketoiminnan irtautuessa Metso Oyj:stä joulukuussa 2013. Valmetin liikevaihto vuonna 2013 oli noin 2,6 miljardia euroa. Valmetin tavoitteena on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.