Valmet toimittaa biomassaa hyödyntävän voimalaitoksen Skövde Värmeverk AB:lle Ruotsiin

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 13.10.2014 klo 10:00

Valmet on ruotsalaisen Skövde Värmeverk AB:n uuden lämmön ja sähkön yhteistuotantoon tarkoitetun biomassavoimalaitoksen päälaitetoimittaja. Uusi voimalaitos tuottaa kaukolämpöä paikalliseen verkostoon sekä sähköä Ruotsin kantaverkkoon. Laitos on määrä ottaa käyttöön loppuvuodesta 2016. Tilauksen arvo on noin 30 miljoonaa euroa, ja se kirjataan Valmetin vuoden 2014 kolmannen neljänneksen saatuihin tilauksiin.

Kattilan polttoaineina käytetään puuhaketta ja kuorta. Investoinnin ansiosta Skövde Värmeverk voi vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä ja vastata alueen kasvavaan kaukolämmön kysyntään.

"Block 4 on meille merkittävä projekti. Biomassaa hyödyntävä voimala on ennen kaikkea ympäristöinvestointi. Tällä hetkellä joudumme käynnistämään raskasta polttoöljyä käyttävät voimalat, kun lämpötila putoaa kahden pakkasasteen alapuolelle. Kun Block 4 saadaan tuotantokäyttöön, meidän ei tarvitse turvautua öljyyn ennen kuin 15 asteen pakkasissa. Kyseessä on Skövden kunnan kaikkien aikojen suurin ympäristöinvestointi", toteaa Skövde Värmeverkin toimitusjohtaja Carl-Johan Andersson.

"Olemme ylpeitä Skövde Värmeverkin meitä kohtaan osoittamasta luottamuksesta. Teimme paljon töitä vastataksemme asiakkaan tiukkoihin toimivuus- ja laatuvaatimuksiin", sanoo johtava myyntipäällikkö Mikael Barkar Valmetilta.

Skövde Värmeverkin uusi biomassavoimalaitos (oikealla) rakennetaan nykyisen jätevoimalaitoksen viereen.

Teknistä tietoa toimituksesta

Valmetin täydellinen toimitus kattaa koko prosessin polttoaineen vastaanotosta savukaasujen puhdistukseen. Toimitus sisältää Hybex-kerrosleijukattilan, lauhduttavan savukaasupesurin, CO2- ja NH3-pesurit, lauhteenkäsittelyn, sähkötyöt, instrumentoinnin ja automaation. Toimitus ei sisällä turbiinia, generaattoria ja maarakennustöitä.

Kattilan lämpökapasiteetti on 38 MW, ja lisäksi Valmetin savukaasujen lauhdutusjärjestelmällä saadaan 8,5 MWth:n lisäkapasiteetti.

Lisätietoja Skövde Värmeverkistä

Skövde Värmeverk on Skövden kunnan omistama, vuonna 2003 perustettu osakeyhtiö. Yhtiön tehtävä on tuottaa Skövden kunnalle ympäristöystävällisesti sähköä ja kaukolämpöä.

VALMET OYJ

Mikael Barkar, Senior Sales Manager, projektimyynti, Sellu ja energia -liiketoimintalinja, EMEA ja Skandinavia, puh. +358 40 534 4607

Philip Segell, hallituksen puheenjohtaja, Skövde Värmeverk AB, puh. + 46 70 227 5571

Carl-Johan Andersson, toimitusjohtaja, Skövde Värmeverk AB, puh. +46 70 209 5005

Valmet Oyj on maailman johtava sellu-, paperi- ja energiateollisuuden teknologia- ja palvelutoimittaja. 11 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjontamme ytimen muodostavat kokonaiset sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset.

Valmetilla on yli 200 vuoden teollisuushistoria, ja yhtiö syntyi uudestaan sellu-, paperi- ja voimantuotantoliiketoiminnan irtautuessa Metso Oyj:stä joulukuussa 2013. Valmetin liikevaihto vuonna 2013 oli noin 2,6 miljardia euroa. Valmetin tavoitteena on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa, ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.

Lue lisää: www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal