Valmet sai viidennen pehmopaperilinjatilauksensa turkkilaiselta Hayat Kimyalta

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 2.7.2014 klo 10:00

Valmetin ja Hayat Kimyan välinen yhteistyö vahvistui, kun turkkilainen pehmopaperinvalmistaja tilasi viidennen Advantage DCT 200 pehmopaperilinjan Valmetilta. Uusi tuotantolinja lisää 70 000 tonnia korkealaatuista pehmopaperituotantoa Hayat Kimyan nykyiseen kasvo-, WC- ja pyyhepaperivalikoimaan. Uuden tuotantolinjan suunnitellaan käynnistyvän vuonna 2016

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2014 toisen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkaista.

Tilaus on osa Hayat Kimyan Lähi-idän laajenemissuunnitelmaa. Kaksi Valmetin toimittamaa Advantage DCT 200 pehmopaperilinjaa on käynnistetty vuosina 2010 ja 2013 ja kaksi seuraavaa käynnistyy vuosina 2014 ja 2015.

"Meillä on Valmetin kanssa kehittynyt tehokas yhteistyö, joka perustuu yhteiselle luottamukselle ja ymmärrykselle. Henkilöstömme tuntee Valmetin Advantage-pehmopaperiteknologian, ja olemme saavuttaneet nopeat käyttöönotot ja korkean tuotantotehokkuuden", sanoo Hayat Kimyan paperiryhmän johtaja Lütfi Aydin.

"Erinomainen ja pitkäkestoinen yhteistyömme Hayat Kimyan kanssa on johtanut jälleen uuteen yhteishankkeeseen ja odotammekin ilolla hyvän yhteistyömme jatkoa. Yhdessä asiakkaidemme kanssa tekemämme kehitystyö on tehnyt Advantage DCT -pehmopaperiteknologiasta teollisuuden johtavan mallin lähes 70 myydyllä tuotantolinjalla.  Olemme sitoutuneita asiakkaidemme menestykseen ja pehmopaperiteknologiaan", sanoo Valmetin Pehmopaperitehtaat-liiketoimintayksikön johtaja Jan Erikson.

Teknistä tietoa toimituksesta

Uuden koneen leveys on 5,6 metriä ja suunnittelunopeus 2 200 m/min. Raaka-aineena käytetään ensiökuitua. Tuotantolinjan optimoinnissa kiinnitetään erityistä huomiota energiansäästöön ja lopputuotteen korkeaan laatuun.

Valmetin toimitukseen kuuluu kokonainen pehmopaperinvalmistuslinja, jossa on massankäsittelylaitteisto ja Advantage DCT 200 TS -pehmopaperikone. Koneessa on OptiFlo-perälaatikko ja valurautainen jenkkisylinteri. Kone sisältää Advantage-pehmopaperiteknologiaa: ViscoNip -puristin, kaasuturbiinin poistokaasua puhallusilmana käyttävä AirCap -huuva, WetDust -pölynhallintajärjestelmä, radansiirtojärjestelmä ja SoftReel L -rullain. Massankäsittelylinjoihin sisältyvät OptiSlush-pulpperit, OptiFiner-kartiojauhimet ja OptiScreen-konesihdit.

Toimitukseen sisältyy lisäksi laaja automaatiojärjestelmä Metsolta, kattaen Metso DNA kone- ja prosessiohjaukset sekä Metso IQ -laadunhallinnan. Toimitukseen kuuluvat myös suunnittelu, asennusvalvonta, koulutus, käynnistys ja käyttöönotto.

Tietoa Hayat Kimyasta

Hayat Kimya A.S. kuuluu Hayat-ryhmään, jonka pääasiallisia toimialoja ovat kemikaalien, hygieniatuotteiden, paperi- ja puupohjaisten tuotteiden valmistus. Hayatin pehmopaperiyksikön vuosittainen paperinvalmistuskapasiteetti on nykyään 135 000 tonnia ja jatkojalostuskapasiteetti 100 000 tonnia. Uuden investoinnin ja menossa olevien projektien myötä Hayat Kimyan kokonaiskapasiteetti nousee 420 000 tonniin.

VALMET OYJ

Lisätietoja antaa:
Jan Erikson, myyntijohtaja, Pehmopaperitehtaat-liiketoimintayksikkö, Valmet,
puh. +46 70 517 14 90

Björn Magnus, myyntipäällikkö, Pehmopaperitehtaat-liiketoimintayksikkö, Valmet,
puh. +46 703 17 79 83

Valmet Oyj on maailman johtava sellu-, paperi- ja energiateollisuuden teknologia- ja palvelutoimittaja. 11 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjontamme ytimen muodostavat kokonaiset sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset.

Valmetilla on yli 200 vuoden teollisuushistoria, ja yhtiö syntyi uudestaan sellu-, paperi- ja voimantuotantoliiketoiminnan irtautuessa Metso Oyj:stä joulukuussa 2013. Valmetin liikevaihto vuonna 2013 oli noin 2,6 miljardia euroa. Valmetin tavoitteena on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.