Tuleva Valmet toimittaa pehmopaperilinjan Tezol Tütün Kagitille Turkkiin

Metso Oyj:n lehdistötiedote 05.12.2013 klo 09:30 paikallista aikaa

Metson Massa, paperi ja voimantuotanto -liiketoiminta eli tuleva Valmet toimittaa täyden pehmopaperilinjan Tezol Tütün Kagitille Turkkiin. Pehmopaperikone asennetaan yhtiön uudelle tehtaalle Mersiniin. Kone on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2015.

"Uuden pehmopaperilinjan ansiosta Tezol voi valmistaa laadukkaita ympäristöystävällisiä tuotteita kustannustehokkaasti", kertoo toimitusjohtaja Ersin Tezol.

"Advantage DCT -konsepti mahdollistaa useimpien perinteisten pehmopaperien valmistuksen erittäin laadukkaasti mutta kustannustehokkaasti. Olemme iloisia siitä, että Tezol valitsi meidät uuden pehmopaperilinjansa toimittajaksi. Rakennamme pitkää kumppanuutta, joka hyödyttää molempia osapuolia", sanoo tulevan Valmetin Paperit-liiketoimintalinjan myyntipäällikkö Björn Magnus.

Tilaus sisältyy Metson Massa, paperi ja voimantuotanto -segmentin vuoden 2013 kolmannen neljänneksen tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

Tekniset tiedot
Toimitus sisältää korkeanopeuksisen tuotantolinjan, johon kuuluu OptiFlo-perälaatikolla, valurautaisella jenkkisylinterillä, Advantage ViscoNip -puristimella ja Advantage AirCap -jenkkihuuvalla varustettu Advantage DCT 100+ -pehmopaperikone. Toimitus sisältää myös osan massankäsittelylaitteistosta.

Uuden tuotantolinjan leveys on 2,85 metriä. Tuotantolinja kasvattaa yrityksen Turkin markkinoille suunnatun hygieniapaperin, pyyhepapereiden ja vaipoissa käytettävän pehmopaperin vuosituotantoa 30 000 tonnilla. Raaka-aineina käytetään ensiökuitua ja kierrätyskuitua.

Tezol Tütün on vuonna 1932 perustettu perheyritys, joka tuli pehmopaperimarkkinoille vuonna 2000. Yhdeksän viime vuoden aikana yritys on investoinut  pehmopaperikoneeseen Torbalissa (2004), siistauslinjaan (2007) ja toiseen pehmopaperitehtaaseen (2009). Yritys on merkittävä pehmopaperivalmistaja Turkin markkinoilla. Se tuottaa pyyhe-, hygienia- ja WC-paperia tuotenimillä Softy, Mare ja Ecco sekä kauppaketjujen omilla tuotenimillä. Lisäksi Tezol Tütün vie kierrätyspehmopaperia ja valmiita tuotteita Eurooppaan, Lähi-itään, Venäjälle ja Keski-Amerikkaan. Yrityksellä on 400 työntekijää.

Valmet Oyj on maailman johtava sellu-, paperi- ja energiateollisuuden teknologia- ja palvelutoimittaja. 11 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelevät lähellä asiakkaitamme ja ovat sitoutuneita asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjoomamme ytimen muodostavat kokonaiset sellutehtaat-, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset.

Valmetilla on yli 200 vuoden teollisuushistoria, ja  yhtiö syntyy uudestaan sellu-, paperi- ja voimantuotantoliiketoiminnan irtautuessa Metso Oyj:stä 31.12.2013. Yhtiön  liikevaihto vuonna 2012 oli noin 3 miljardia euroa. Valmetin tavoite on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

www.valmet.com
www.twitter.com/valmetglobal

Metso on kansainvälinen teknologia- ja palvelutoimittaja prosessiteollisuuden asiakkailleen muun muassa kaivos-, maarakennus-, massa ja paperi-, voimantuotanto- sekä öljy- ja kaasualalla. Metson 30 000 osaajaa yli 50 maassa edistävät asiakkaidemme kannattavuutta ja kestävää kehitystä ympäri maailman. Metson osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.

www.metso.com
www.twitter.com/metsogroup

Björn Magnus, myyntipäällikkö, Paperit-liiketoimintalinja, tuleva Valmet, puh. +46 70 517 7983

Jan Erikson, myyntijohtaja, Paperit-liiketoimintalinja, tuleva Valmet, puh. +46 70 517 14 90