Valmet toimittaa Eren Paperin Shottonin tehtaalle Isoon-Britanniaan OCC-, massankäsittely- ja ulkopakkauskartonkilinjat sisältävän tilauksen

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 4.5.2022 klo 11.00

Valmet toimittaa Eren Paperin Shotton Mill -osakeyhtiöön Isoon-Britanniaan OCC-, massankäsittely- ja ulkopakkauskartonkilinjat. Tilaus sisältää laajamittaiset automaatiojärjestelmät, palvelut ja teollisen internetin ratkaisut. Uusi ulkopakkauskartonkilinja (PM3) tuottaa korkealaatuisia testliner- ja fluting-lajeja ja käyttää sataprosenttisesti kierrätettyä paperia. PM3:n startti on suunniteltu vuoden 2024 toiselle vuosineljännekselle.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2022 toisen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Tämän kokoisen ja laajuisen projektin arvo on yleensä noin 150–170 miljoonaa euroa.

”Shottonin uusi ulkopakkauskartonkikone tekee paperitehtaastamme Ison-Britannian suurimman ja teknisesti edistyneimmän paperitehtaan. Valitsimme huipputehokkaan, erittäin nopean ja suuren tuotantokapasiteetin ulkopakkauskartonkikoneen”, sanoo Hamdullah Eren, Eren Paperin / Modern Kartonin hallituksen puheenjohtaja.

”Tekniset huippuominaisuudet yhdessä ulkopakkauskartonkikoneen nopeus- ja tuotantopotentiaalin kanssa olivat ehdottomasti ratkaisevia tekijöitä Eren Paperille. Valmetin OptiAir-päällepuhalluskuivain parantaa huomattavasti ajettavuutta ja kovanippi-sizer lisää tuotetun kartongin lujuusominaisuuksia. Esittelimme Eren Paperille aiempia referenssejä, jotka tukivat näitä argumentteja. Lisäksi tämä tulee olemaan suurin toimittamamme OCC-linja”, sanoo Mika Ollikainen, Valmetin myynti- ja markkinointijohtaja.

Toimituksen tekniset tiedot

Valmetin toimitus sisältää uuden rejektin käsittelyn, massankäsittelyn ja lyhyen kierron sisältävän OCC-linjan sekä huippunopean ulkopakkauskartonkikoneen. OCC-linjaan sisältyy laaja valikoima huipputeknisiä tuotteita optimaalisen puhtauden ja lujuuden saavuttamiseksi. Linjassa on kaksi paalinkäsittelyjärjestelmää, kaksi pystysuoraa pulpperointiasemaa, HC-, LC- ja vastavirtapuhdistus, karkealajittelu, fraktiointi ja pitkän kuidun lajittelu, pitkän kuidun dispergointi sekä lyhyen ja pitkän kuidun jauhatustekniikka.

OCC-linjan lisäksi toimitus sisältää huippunopean ulkopakkauskartonkikoneen perälaatikolta rullaukseen ja pituusleikkaukseen. OptiFlo Layering Gap -kaksikerrosperälaatikkoa sekä kenkä-listateknologiaa hyödyntävää OptiFormer Gap -viiraosaa seuraa OptiPress Linear -puristinosa. OptiRun Single -kuivatusosa varustetaan OptiDry Twin -puhalluskuivainyksiköllä, jolla saavutetaan optimaalinen kuivaustehokkuus, erinomainen ajettavuus ja tehostettu vetoeron hallinta.

OptiSizer Hard -kovanippisizer tarjoaa optimaaliset lujuusominaisuudet. Kapasiteettitavoitteiden täyttymisen varmistavat OptiReel Linear -rullain ja kaksoisaukirullaimella varustettu erittäin suuren kapasiteetin OptiWin Pro -kantotelaleikkuri. Toimitukseen sisältyvät myös kartonkikoneen prosessi-ilmastointijärjestelmät mukaan lukien korkean kastepisteen OptiAir-huuva sekä tärkin valmistus, jatkuvatoiminen pintaliiman valmistus ja OptiSizer-konekierto.

Automaatiotoimitukseen kuuluu Valmet DNA -automaatiojärjestelmä mukaan lukien prosessiohjaukset, koneohjaukset, käynnin- ja kunnonvalvonta, Valmet IQ -laadunhallintajärjestelmä, Valmet IQ -vianilmaisujärjestelmä, Valmet IQ -katkokamerajärjestelmä, Valmet Paper Lab ja Valmet Retention Measurement -retentiomittaus.

Uuden kartonkikoneen starttia ja optimointia tukee Shottonin tehtaan kanssa tehty suorituskykysopimus, joka takaa onnistuneen starttikäyrän jatkumon. Tuotantoa tuetaan lisäksi etänä Valmetin suorituskykykeskuksesta. Paperikoneen käytön optimoinnin täydentävät teollisen internetin ratkaisut. Toimitus sisältää myös Valmetin paperikoneen viirapaketin sekä varaosa- ja kulutustavarapaketit.

Viiraltaan 10 110 mm leveä kartonkikone tuottaa testliner- ja fluting-lajeja neliömassa-alueella 70135 g/m2. Koneen suunnittelunopeus on 1 700 m/min ja vuotuinen kapasiteetti noin 650 000 tonnia.

Tietoja asiakkaasta Eren Paper

Vuonna 1969 perustettu holdingyhtiö Eren on monen alan perheyhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Istanbulissa Turkissa. Sillä on liiketoimintaa paperi-, pakkaus-, sementti-, energia-, vähittäismyynti- ja satama-alalla. Yhtiön paperinvalmistusalan tytäryhtiö Modern Karton on sataprosenttisen kierrätysmassan käytön erikoisasiantuntija paperinvalmistus- ja pakkausteollisuudessa. Sen paperitehtaassa Turkissa tuotetaan vuosittain 1,2 miljoonaa tonnia paperia, mikä tekee siitä Turkin suurimman paperinvalmistajan ja samalla yhden Euroopan kymmenestä kärkimaasta paperinvalmistajana. Eren Paperin Shotton Mill -osakeyhtiö on osa holdingyhtiö Ereniä.

Jari Vähäpesola, johtaja, Paperit-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 40 558 6555, jari.vahapesola@valmet.com
Matt Lees, myyntipäällikkö, Iso-Britannia, EMEA CEN -myynti, Valmet, puh. +44 7741 082769

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Automaatiojärjestelmiin ja virtauksensäätöön liittyvillä ratkaisuilla palvelemme prosessiteollisuutta aiempaa laajemmin.

Tavoitteenamme on tulla maailman parhaaksi asiakkaidemme palvelussa. 17 000 ammattilaistamme työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina parantamaan asiakkaidemme tulosta – joka päivä.

Yhtiöllä on takanaan yli 220 vuotta teollista historiaa sekä vahva kokemus jatkuvasta parantamisesta ja uudistumisesta. Vuonna 2022 saavutimme tärkeän virstanpylvään, kun virtauksensäätöyhtiö Neles yhdistyi Valmetiin. Yhdistetyn yrityksen nettomyynti vuonna 2021 oli noin 4,5 miljardia euroa.

Valmetin osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä ja sen pääkonttori sijaitsee Espoossa.

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa valmet.com | Twitter | Twitter (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram |