Valmet toimittaa jätteenpolttokattilan Lidköping Energille Ruotsiin

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 27.2.2020 klo 11.00

Valmet toimittaa jätteenpolttokattilan Lidköping Energi AB -yhtiölle Lidköpingiin Ruotsiin. Uudella kattilalla yhtiö pystyy vuosittain muuntamaan 130 000 tonnia jätettä kaukolämmöksi, kuumaksi vedeksi ja höyryksi teollisuuteen sekä sähköksi ja samalla hävittämään haitallista jätettä ympäristöystävällisellä tavalla.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2020 ensimmäisen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tämän kokoisten ja laajuisten tilausten arvo on tyypillisesti yli 10 miljoonaa euroa. Uusi kattila otetaan käyttöön vuonna 2021.

”Olemme erittäin ylpeitä parannuksista, joita saamme aikaan. Olemme kustannustehokkaampia, tuotamme enemmän energiaa ja ennen kaikkea pienennämme ympäristöjalanjälkeämme. Ympäristöstandardimme ovat jo nyt parhaiden joukossa maailmassa, ja nyt otamme vielä askeleen eteenpäin. Meillä oli jo ennestään hyviä kokemuksia Valmetin teknologiasta, mutta tässä investoinnissa varmistimme tiukalla arviointiprosessilla, että löysimme varmasti parhaimman ratkaisun”, sanoo Lidköping Energin toimitusjohtaja Stina Bergenheim.

Valmetin toimittama uusi kattila korvaa kaksi 35 vuotta vanhaa kattilaa, ja Lidköping Energi aikoo lisätä energian talteenottoa polttoaineesta myös muilla tavoilla. Kaikkien muutostöiden jälkeen yhtiö pystyy kaksinkertaistamaan vuosittaisen sähköntuotantonsa. Sähköntuotannon kasvu Lidköpingissä alentaa globaaleja kasvihuonekaasupäästöjä fossiilisilla polttoaineilla tuotetusta sähköntuotannosta.

”Valmetin kattila edustaa hyväksi havaittua teknologiaa, joka vastaa täysin EU:n teollisuuspäästödirektiivin vaatimuksiin. Olen innoissani tästä projektista ja sen toteuttamisesta yhdessä Lidköping Energin kanssa”, sanoo myynti- ja projektipäällikkö Anders Victorén Valmetilta.

Tietoa Valmetin toimituksesta

Valmet toimittaa koko kattilalaitoksen ja sen oheislaitteet, kuten polttoaine- ja tuhkajärjestelmät. Toimitukseen kuuluvat myös pystytys, käyttöönotto, koulutus ja käynnistys.

Lämpöteholtaan 20 megawatin kattila hyödyntää Valmetin kerrosleijuteknologiaa (BFB) ja Advanced Combustion Zone (ACZ™) -teknologiaa, joka tekee päästöjen hallinnasta erittäin tehokasta. Kattilan polttoaineena voidaan käyttää monia erilaisia polttoaineseoksia, kuten teollisuusjätettä, jätepolttoainetta (RDF), biomassaa ja yhdyskuntajätettä. Tällä hetkellä toiminnassa on 20 ACZ-kattilaa, jotka käyttävät polttoaineenaan erilaista jätettä. Uusimmat rakennemuutokset ovat entisestään parantaneet tämän kattilateknologian hyvää huollettavuutta ja korroosionkestoa.

Tietoa asiakkaasta Lidköping Energi AB

Lidköping Energi AB on Lidköpingin kunnan kokonaan omistama yhtiö Ruotsissa. Sen palveluksessa on noin 60 työntekijää, ja se toimittaa 4 200 asiakkaalleen ilmastoystävällistä kaukolämpöä, sähköä sekä kuumaa vettä ja höyryä teollisuudelle. Lidköping Energi kehittää kustannustehokkaita ja moderneja energiajärjestelmiä kestävämmän yhteiskunnan puolesta.

Anders Victorén, myynti- ja projektipäällikkö, EMEA, Valmet, puh. +46 703 700950

Valmetin liikevaihto vuonna 2019 oli noin 3,5 miljardia euroa. Yli 13 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.