Valmet julkistaa uuden selainpohjaisen käyttöliittymän Valmet DNA -automaatiojärjestelmälle

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 5.11.2019 klo 08:30

Valmet vie prosessiautomaation seuraavalle tasolle julkistamalla uuden selainpohjaisen käyttöliittymän Valmet DNA -automaatiojärjestelmälle. Innovatiivinen ja moderneja teknologioita hyödyntävä Valmet DNA User Interface (DNA UI) -käyttöliittymä laajentaa automaatiojärjestelmän käytön perinteisen valvomon ulkopuolelle.

Uuden DNA UI -käyttöliittymän julkistus on osa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän jatkuvaa kehitystä. Järjestelmää käytetään sellu-, paperi-, energia- ja muussa prosessiteollisuudessa ympäri maailman.

Relevanttia tietoa eri käyttäjäryhmien tarpeisiin

Intuitiivinen käyttökokemus ja eri käyttäjäryhmien yksilölliset käyttötarpeet ovat olleet keskeisessä roolissa uuden käyttöliittymän kehityksessä.

Järjestelmä mahdollistaa prosessia koskevan tiedon räätälöinnin eri käyttäjien ja käyttäjäryhmien tarpeiden pohjalta. Tiedot on esitetty jäsennellysti ja visuaalisesti helposti ymmärrettävinä prosessi- ja aliprosessinäkyminä, joista kukin käyttäjäryhmä saa itselleen tarpeellista tietoa. Tämä antaa automaatiojärjestelmän käyttäjille mahdollisuuden hallita prosessia paremmin kuin koskaan aiemmin.

”Meidän on tärkeää ymmärtää, kuinka asiakkaamme kuluttavat tietoa, jotta voimme auttaa eri käyttäjäryhmiä käsittelemään sitä tehokkaammin. Uudessa DNA UI -käyttöliittymässä olemme järjestäneet ja visualisoineet tiedon uusilla tavoilla, jotta työnkulusta tulisi intuitiivisempaa. Tämä puolestaan auttaa tekemään johtopäätöksiä tiedon perusteella entistä nopeammin”, kertoo tuotekehitysjohtaja Jukka Ylijoki Valmetin Automaatio-liiketoiminnasta.

Työ ei ole enää valvomoon sidottua

Aiemmin prosessien valvonta ja ohjaus on ollut sidottu sitä varten rakennettuun valvomoon. Uusimpiin teknologioihin pohjautuva Valmet DNA User Interface -käyttöliittymä sisältää vahvasti suojatun tiedonsiirron, jonka avulla tehtaan järjestelmään voidaan kytkeytyä turvallisesti ajasta ja paikasta riippumatta. Selainpohjaisessa järjestelmässä tiedot ovat aina saatavilla.

“Koko työyhteisö logistiikkaosastosta ja laboratoriosta lähtien tarvitsee täsmällistä tietoa prosessista. Uuden Valmet DNA UI -käyttöliittymän avulla käyttäjien ei tarvitse enää olla valvomossa saadakseen reaaliaikaista tietoa päätösten tueksi”, Ylijoki jatkaa.

Laajempi ymmärrys lisää tehokkuutta

Yli 40 vuotta digitaalista teollisuusautomaatiota toimittaneen Valmetin tavoitteena on varmistaa, että sen asiakkaiden teollisuuslaitokset ovat turvallisia ja tehokkaita sekä pystyvät täyttämään niille asetetut laatu- ja tuotantotavoitteet.

”Käyttäjille uusi Valmet DNA UI tarkoittaa täydellistä tietoisuutta prosessista. Heillä on aina tilanne hallussa, ja he voivat helposti soveltaa tietoa päätöstensä tueksi. Tämän seurauksena toiminta tehostuu, mikä auttaa saavuttamaan säästöjä läpi koko prosessin”, Ylijoki sanoo.

Valmet DNA UI on markkinoiden ensimmäinen selainpohjainen käyttöliittymä, joka voidaan liittää myös aiemmin toimitettuihin automaatiojärjestelmiin. Tämä tarkoittaa, että tulevaisuudessa Valmetin nykyiset asiakkaat voivat hyödyntää selainpohjaisen käyttöliittymän tarjoamia etuja päivityksen kautta sen sijaan, että heidän täytyisi uusia koko automaatiojärjestelmä.

Valmet DNA UI -käyttöliittymä julkistetaan Teknologia 2019 -messuilla Helsingissä 5-7.11.2019. Valmetin messuosasto 6e50 sijaitsee hallissa 6.

Lue lisää: https://www.valmet.com/automation/control-systems/valmet-dna/user-interface/ui/

Lisätietoja Valmetin automaatiojärjestelmistä

Valmet on ollut digitaalisten automaatiojärjestelmien kehityksen eturintamassa 1960-luvulta lähtien. Vuonna 1979 Valmetista tuli toinen yritys maailmassa, joka lanseerasi hajautetun DCS-ohjausjärjestelmän. Nykyään Valmetin edistyneet automaatiojärjestelmät pyörittävät mm. sellu-, kuitu-, paperi-, kartonki- ja paperitehtaita, voimalaitoksia, prosessiteollisuuden tuotantolaitoksia sekä risteily- ja rahtialuksia ympäri maailman.

Jukka Ylijoki, tuotekehitysjohtaja, Automaatio-liiketoiminta, Valmet, puh. +358 40 582 5812

Valmetin liikevaihto vuonna 2018 oli noin 3,3 miljardia euroa. Yli 13 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelevät lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää: www.valmet.comwww.twitter.com/valmetglobal