Valmet toimittaa pehmopaperin Advantage NTT tuotantolinjan Sofidel S.p.A:lle Puolaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 2.3.2016 klo 11.00

Valmet toimittaa kokonaisen automatisoidun pehmopaperin tuotantolinjan Sofidelin Delitissue-tehtaalle Ciechanóviin Puolaan. Toimitukseen sisältyy Advantage NTT 200 -tuotantolinja pehmopaperin valmistusta varten, massanvalmistuslaitteisto sekä automaatiojärjestelmä.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2015 saapuneisiin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

Sofidelilla ja Valmetilla on pitkä yhteistyöhistoria. Valmet on aiemmin toimittanut 11 pehmopaperilinjaa Sofidelin tehtaisiin eri Euroopan maihin.  Puolaan toimitettava uusi linja on ensimmäinen Valmet Advantage NTT -pehmopaperiteknologiaan pohjautuva linja Sofidelin konekannassa. Tämä uusi linja käynnistetään suunnitelmien mukaan vuoden 2017 viimeisellä neljänneksellä.

"Näemme tämän tulevaisuuden investointina useista syistä. Vähän energiaa ja kuitua kuluttava kestävän kehityksen mukainen tuotanto on menestystekijä, ja uusi tuotantolinja sopii erittäin hyvin tavoitteisiimme ympäristövaikutusten vähentämisessä. Energiaa ja kuitua säästävä Valmet Advantage NTT -teknologia tukee Sofidelin ympäristöstrategiaa. Lisäksi voimme Advantage NTT -teknologian avulla ottaa seuraavan askeleen premium-laatuluokkaan ja erottua tuotevalikoimallamme pehmopaperimarkkinoilla", Sofidelin toimitusjohtaja Luigi Lazzareschi sanoo.

"Meillä on pitkä yhteinen historia Sofidelin kanssa, ja olemme ylpeitä siitä, että he ovat valinneet Advantage NTT -teknologiamme tulevaisuuden ratkaisukseen. Kaikilla markkinoilla on kasvavaa kiinnostusta tähän teknologiaan, koska sen avulla pystytään tuottamaan joustavasti sekä perinteisiä että kuvioituja pehmopaperituotteita vähäisellä energian ja kuidun kulutuksella. Olemme vakuuttuneita siitä, että se tuo menestystä myös Sofidelille", sanoo myyntijohtaja Jan Erikson Valmetista.

Toimituksen tekniset tiedot

Uuden pehmopaperikoneen suunnittelunopeus kuvioidulle paperille on 1 800 m/min ja perinteiselle paperille 2 000 m/min. Tuotantolinja on optimoitu säästämään energiaa ja kuitua sekä tarjoamaan lisää mahdollisuuksia tuotedifferointia ja huippulaatuisten tuotteiden kasvavaa kapasiteettia varten.

Valmetin toimituslaajuus kattaa kokonaisen pehmopaperin tuotantolinjan, joka sisältää Advantage NTT -pehmopaperikoneen, OptiFlo-perälaatikon sekä kevytmetallisen jenkkisylinterin. Toimituksessa käytetään Advantage-pehmopaperiteknologiaa, ja se sisältää AirCap-huuvan ilmajärjestelmällä, WetDust-järjestelmän ja SoftReel B -rullaimen. Lisäksi Valmet toimittaa yksityiskohtaisen tehdassuunnittelun, massanvalmistuslaitteiston ja automaatiopaketin, johon sisältyvät automaatiojärjestelmä (DCS) ja laadunhallintajärjestelmä (QCS).

Kuva: Valmet Advantage NTT -pehmopaperikone

Tietoja asiakkaasta Sofidel S.p.A

Sofidel-konserni on Euroopan toiseksi suurin pehmopaperin (saniteetti- ja kotitalouskäyttöön tarkoitettujen paperituotteiden) valmistaja ja kuudenneksi suurin koko maailmassa.
Yhtiö perustettiin 50 vuotta sitten. Nykyään sillä on 27 tytäryhtiötä 13 maassa - Italiassa, Espanjassa, Ruotsissa, Isossa-Britanniassa, Belgiassa, Ranskassa, Kroatiassa, Saksassa, Puolassa, Romaniassa, Kreikassa, Turkissa ja Yhdysvalloissa. Sillä on noin 5 500 työntekijää, ja koko konsernin liikevaihto on 1 809 miljoonaa euroa (2015). Yhtiön kapasiteetti on yli miljoona tonnia vuodessa.

Jan Erikson, johtaja, Myynti, Pehmopaperitehtaat-liiketoimintayksikkö, puh. +46 705 17 14 90

Johan Björn, myyntijohtaja, Pehmopaperitehtaat-liiketoimintayksikkö, puh. +46 703 17 12 16

Valmetin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.