Tuleva Valmet toimittaa biomassavoimalaitoksen Uni Viridakselle Kroatiaan

Metso Oyj:n lehdistötiedote 12.11.2013 klo 11:00 paikallista aikaa

Metson Massa, paperi ja voimantuotanto -liiketoiminta, tuleva Valmet, toimittaa biomassaa hyödyntävän voimalaitoksen sähkön ja lämmön yhteistuotantoon Uni Viridas d.o.o:lle, Babina Gredan kaupunkiin Kroatiaan. Uni Viridas on Unit Investment N.V:n tätä projektia varten perustama yhteisyritys. Voimalaitos otetaan käyttöön vuonna 2015. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Tilaus sisältyy pääosin Metson Massa, paperi ja voimantuotanto -segmentin vuoden 2013 neljännen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Automaatiojärjestelmätilaus sisältyy Metson Automaatio-segmentin vuoden 2013 neljännen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin.

Avaimet käteen -toimitus sisältää kattilalaitteet, turbiinin, rakennukset sekä asennus- ja rakennustyöt. Kattilassa voidaan polttaa hyvällä hyötysuhteella erilaisia biomassoja, kuten metsätähteitä ympäristöystävällisesti ja pienillä NOx- ja CO2-päästöillä. Voimalaitoksen sähköteho on 9,7 megawattia (MW) ja lämpöteho 10 MW. Laitos tuottaa lämpöä puupellettitehtaalle, muulle lähiympäristön teollisuudelle ja kasvihuoneille. Sähkö toimitetaan paikalliseen verkkoon.

"Sähkön tuottaminen uusiutuvilla energialähteillä tukee pitkällä aikavälillä Kroatian sähköntuotannon kestävää kehitystä, turvaa energian saannin, vähentää Kroatian riippuvuutta muista maista sekä luo hyvinvointia nykyisille ja tuleville sukupolville. Olemme ylpeitä siitä, että yhdessä kroatialaisten yhteistyökumppaneidemme kanssa ymmärsimme tämän projektin arvon ja edut ja että olemme ensimmäisten joukossa Kroatiassa astumassa tähän suuntaan", toteaa Unit Investment N.V:n toimitusjohtaja Cem Sirin.

"Projekti on meille ensimmäinen paikallisia uusiutuvia polttoaineita hyödyntävä voimalaitostoimitus Kroatiaan. Tämä on meille merkittävä virstanpylväs. Uusiutuvien energialähteiden käyttö varmistaa luotettavan energiantuotannon sekä luo uusia liiketoiminta- ja työllistämismahdollisuuksia biomassaketjuun. Vahvistamme paikallista läsnäoloamme, ja projektin aikana käytämme paikallisia yhteistyökumppaneita ja palveluja", sanoo Jorma Lehtoviita, johtaja Lämpö ja sähkö, Massa, paperi ja voimantuotanto, Metso.

Teknisiä tietoja

Metson modulaariset biomassavoimalaitokset tarjoavat käytännöllisen ja ympäristöystävällisen ratkaisun uusiutuvan energian tuotantoon. Pitkälle automatisoidut laitokset perustuvat testattuihin vakiokomponentteihin, joiden toimitus ja asennus ovat nopeita. Metso tarjoaa myös kattavia elinkaaripalveluita täydentämään avaimet käteen -toimituksiaan.

Polttojärjestelmä perustuu Metson luotettavaan kerrosleijuteknologiaan, joka on käytössä jo yli 170 laitoksessa eri puolilla maailmaa. Kerrosleijukattilat soveltuvat erilaisille polttoaineille, kuten kuivalle puupohjaiselle polttoaineelle, kostealle metsätähteelle, lietteelle ja jopa kiinteille kierrätyspolttoaineille. Laitoksen automaatiojärjestelmä perustuu Metso DNA -teknologiaan.

Uni Viridas d.o.o. on Babina Gredan voimalaitosprojektia varten kännistetty yhteisyritys, jonka ovat perustaneet Unit Investment N.V. ja Energia Solution Ltd. Brysselissä toimivalla Unit Investmentillä on 40 vuoden kokemus energia-alalta. Energia Solution Ltd. on puolestaan kroatialainen yhteistyökumppani, jolla on kokemusta uusiutuvaan energiaan perustuvien projektien kehittämisestä ja sijoittamisesta Kroatiaan.

Metson massa-, paperi- ja voimantuotantoammattilaiset ovat erikoistuneet prosesseihin, koneisiin, laitteisiin, palveluihin, paperikonekudoksiin ja suodatinkankaisiin. Tarjontamme ja kokemuksemme kattavat prosessin koko elinkaaren: uudet tuotantolinjat, uudistukset ja palvelut.

Vuoden 2014 tammikuusta alkaen Metson Massa, paperi ja voimantuotanto -liiketoiminta palvelee asiakkaitaan entistäkin vahvemmin ja kilpailukykyisemmin itsenäisenä pörssiyhtiönä nimeltä Valmet.

www.metso.com/energy, www.twitter.com/metsoenergy

Metso on kansainvälinen teknologia- ja palvelutoimittaja prosessiteollisuuden asiakkailleen kaivos-, maarakennus-, massa ja paperi-, voimantuotanto- sekä öljy- ja kaasualalla. Metson 30 000 osaajaa yli 50 maassa edistävät asiakkaidemme kannattavuutta ja kestävää kehitystä ympäri maailman. Metson osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.

www.metso.com , www.twitter.com/metsogroup

Jari Niemelä, myyntijohtaja, EMEA, Massa, paperi ja voimantuotanto, Metso, puh. 050 317 8050

Jorma Lehtoviita, johtaja, Lämpö ja sähkö, Massa, paperi ja voimantuotanto, Metso, puh. 0400 623 079