Valmet toimittaa kattilalaitoksen kaukolämmön tuotantoon Seinäjoen Energialle

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 21.1.2021 klo 11.00

Valmet toimittaa kattilalaitoksen Seinäjoen Energia Oy:n Kapernaumin lämpökeskukseen. Uusi kattila mahdollistaa uusiutuvien polttoaineiden käytön lisäämisen kaukolämmön tuotannossa.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2020 neljännen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Laitos luovutetaan asiakkaalle syksyllä 2022.

”Olemme tyytyväisiä saadessamme hankkeen käyntiin. Tämä on merkittävä askel eteenpäin puhtaamman kaukolämmön tuotannossa. Pystymme turvaamaan luotettavan ja hinnaltaan kilpailukykyisen lämmön jatkossakin asiakkaillemme”, sanoo Seinäjoen Energian toimitusjohtaja Vesa Hätilä.

”Hankkeella on huomattavia ympäristöarvoja ja suuri merkitys Seinäjoella tuotettavalle kaukolämmölle. Valmetin toimituksessa yhdistyvät vahva tekninen osaaminen sekä laadukas ja nopea projektointi. Arvostamme Seinäjoen Energian luottamusta Valmetiin”, sanoo Valmetin energialiiketoiminnan johtaja Kai Janhunen.

Tietoa Valmetin toimituksesta

Valmet rakentaa uuden kattilalaitoksen perustuksista ylöspäin polttoaineen syöttösiilosta piippuun saakka. Toimituksen ydin on Valmet BFB-kattila, joka hyödyntää kerrosleijuteknologiaa ja käyttää polttoaineena monipuolisesti erilaisia biomassoja. Valmetin toimitukseen sisältyvät myös mm. sähkösuodatin, savukaasulauhdutin ja Valmet DNA -automaatiojärjestelmä koko laitokselle.

Kattilalaitoksen polttoaineteho on 49,5 megawattia (MW) ja maksimi kaukolämpöteho 56,5 MWth yhdessä savukaasulauhduttimen kanssa.

Tietoa asiakkaasta Seinäjoen Energia Oy

Seinäjoen Energia on Seinäjoen kaupungin omistama yhtiö, joka tarjoaa asiakkailleen sähkön, kaukolämmön ja vesihuollon palveluja. Seinäjoen Energian kaukolämmön käyttöpaikkoja on noin 4 500 ja lämmöntarve on yli 500 GWh vuodessa.

Juha Uvanto, myyntipäällikkö, projektimyynti, Valmet, puh. 040 548 2980
Jouko Latva-Somppi, johtaja, lämpö- ja kattilalaitokset, Sellu- ja Energia-liiketoiminta, Energia-liiketoimintayksikkö, Valmet, puh. 040 868 4020

Valmetin liikevaihto vuonna 2019 oli noin 3,5 miljardia euroa. 14 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.