Valmet toimittaa biomassan BioTracTM -esikäsittelyjärjestelmän Clariantille Romaniaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 22.10.2018 klo 13.00

Valmet on sopinut Clariantin kanssa biomassan BioTrac-esikäsittelyjärjestelmän toimituksesta sunliquid®-selluetanolilaitokseen Romaniaan.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2018 kolmannen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Järjestelmä on tarkoitus käynnistää vuonna 2020.

Uusi tuotantolaitos rakennetaan Lounais-Romaniaan. Sen vuotuinen tuotantokapasiteetti on 50 000 tonnia selluetanolia. Uudesta laitoksesta tulee Clariantin lippulaiva, joka varmistaa yhtiön sunliquid-teknologian kilpailukyvyn ja kestävyyden kaupallisessa mittakaavassa sekä tukee yhtiön sunliquid-teknologian lisensoinnin liiketoimintastrategiaa.

Toimitukseen sisältyy BioTrac-esikäsittelyjärjestelmä, jonka kapasiteetti on yli 800 tonnia kuivaa biomassaa päivässä. Lisäksi toimitus sisältää kaikki biomassan annostelun, reaktorin, reaktorin syöttöjärjestelmän ja höyrynerottelun pääosat. Esikäsittelyvaihe on olennainen osa selluetanolin tuotantoa. Siinä selluloosa valmistellaan jatkokäsittelyyn.

Esimerkkikuva BioTrac-esikäsittelyjärjestelmästä

Straubingin tuotantolaitos Saksassa

"Olemme käyttäneet Valmetin esikäsittelyjärjestelmää menestyksekkäästi esikaupallisessa sunliquid-laitoksessamme Straubingissa jo kuuden vuoden ajan. Tuona aikana olemme varmentaneet ja optimoineet tarkasti sunliquidin esikäsittelyprosessin tiiviissä yhteistyössä Valmetin kanssa. Olemme varmoja siitä, että Valmet on luotettava kumppani sunliquid-laitoksellemme Romaniassa", sanoo Clariantin Biofuels & Derivatives -liiketoimintalinjan johtaja Markus Rarbach.

"Ensimmäinen kaupallisen mittakaavan BioTrac-laitos selluetanolin tuotantoon on Valmetille tärkeä virstanpylväs. Olemme ylpeitä siitä, että saimme tämän tilauksen pitkäaikaiselta kumppaniltamme Clariantilta, joka tuntee järjestelmämme erittäin tarkasti käytettyään sitä kuuden vuoden ajan koelaitoksessaan Straubingissa", sanoo biomassan jalostuksesta vastaava Valmetin myyntipäällikkö Mattias Erixon.

Clariant ja sunliquid-teknologia

Clariant on maailman johtavia erikoiskemikaaliyhtiöitä. Sen kotipaikka on Muttenz Baselin lähellä Sveitsissä. Vuonna 2017 Clariantin jatkuvien liiketoimintojen liikevaihto oli 6,377 miljardia Sveitsin frangia (noin 5,577 miljardia euroa). Yhtiöllä on neljä liiketoiminta-aluetta: Care Chemicals, Catalysis, Natural Resources ja Plastics & Coatings. Sen yritysstrategian painopisteet ovat tutkimukseen ja kehitykseen perustuva innovointi, kestävän kehityksen tuoma lisäarvo, tuotevalikoiman uudistaminen, kasvun vahvistaminen ja kannattavuuden lisääminen.

Clariantin sunliquid-teknologialla muunnetaan maatalousjätettä (esim. vehnäolkea) selluetanoliksi, joka on edistyksellinen, kestävä ja käytännössä hiilineutraali biopolttoaine. Sunliquid-prosessin suunnittelu perustuu täysin vakiintuneeseen prosessiteknologiaan. Optimaalisen kustannustehokkuuden takaavat innovatiiviset ominaisuudet, kuten kemikaaliton esikäsittely, raaka-aine- ja prosessikohtaisten entsyymien integroitu tuotanto sekä C5- ja C6-sokerien samanaikainen käyminen.

Mattias Erixon, Manager, Sales, Biomass Conversion, Valmet, puh. +46 70 610 5727

Valmetin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,1 miljardia euroa. Yli 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.