Valmet har fått ännu en order på en mjukpapperslinje till Eczacibasi Consumer Products i Turkiet

Valmet Oyjs pressmeddelande den 19 juli, 2021 kl. 11:00 EET

Eczacibasi Consumer Products har valt Valmet som leverantör av deras nya mjukpapperslinje som ska installeras på pappersbruket Manisa i Turkiet. I den nya Advantage DCT 200TS-linjen ingår även mäldberedningssystem, automationsutrustning och en Focus omrullningsmaskin. Installationen stödjer företagets snabba tillväxt på den globala mjukpappersmarknaden.

Ordern ingår i Valmets orderingång för andra kvartalet 2021. Värdet på ordern avslöjas inte.

Valmet har tidigare levererat en Advantage DCT 200 maskin till samma bruk, som togs i drift 2015.

“Vi har jobbat tillsammans med Valmet under senaste åren och vårt tidigare framgångsrika projekt övertygade oss om att de är bland de främsta företagen på marknaden. Valmets teknik kommer tveklöst att bidra till att stärka vår verksamhet och våra tillväxtplaner” säger Erdem Ülkümen, Operations Director of Eczacıbaşı Consumer Products.

“Vi är hedrade över vår andra order från Eczacibasi och glada att kunna fortsätta det framgångsrika samarbetet som etablerades i vårt tidigare projekt. Advantage DCT200 tekniken är tillförlitlig och effektiv med produktion av hög-kvalitetspapper. Något som styrks av fler än 100 sålda maskiner under de senaste 15 åren” säger Jan Erikson, VP Sales, Valmet.

Teknisk information

Leveransen omfattar en komplett produktionslinje för mjukpapper med Valmet mäldberednings-system  och en  Advantage DCT 200TS mjukpappersmaskin. Maskinen är utrustad med en OptiFlo inloppslåda, Advantage ViscoNip press med BlackBelt och en gjuten Yankee cylinder med Advantage AirCap kåpa, liksom en Focus omrullningsmaskin.

Därutöver ingår ett Valmet automationspaket med Valmet DNA maskinkontroll, med processtyrning, maskinstyrning, driftkontroll och maskinövervakning. Valmet IQ, kvalitetskontrollsystem (QCS) med IQ scanner, IQ Fiber measurement, MD-kontroll och IQ Dilution profiler med CD-kontroll för att säkerställa hög produktkvalitet. Leveransen omfattar även Valmet IQ Web inspection system (WIS) för snabb och detaljerad arkanalys. Komplett konstruktion, installationsövervakning, utbildning, igångkörning och idrifttagning ingår också i leveransen.

Mjukpappersmaskinen är 5.6 m bred och konstruerad för en hastighet på 2,200 m/min. Den nya linjen ska producera ansikts-, näsduks-, toa-, och hushållspapper för konsumenter och kommersiellt bruk. Råvaran är färskmassa. Produktionslinjen är optimerad för energibesparing och förbättrad produktkvalitet.

Om Eczacibasi Consumer Products

Eczacıbaşı Consumer Products är ett av de största företagen inom personal care med banbrytande mjukpappersmärken, i Turkiet. De första moderna mjukpappersprodukterna erbjöds till Turkiska konsumenter, 1970 under varumärket Selpak. Eczacıbaşı Consumer Products producerar även Solo, Silen, Viva, Servis och Selpak proffsmärken. Eczacıbaşı Consumer Products är en del av Eczacıbaşı Group.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jan Erikson, Vice President, Sales, Valmet, tel. +46 70 517 14 90,
Björn Magnus, Sales Manager, Valmet, tel. +46 703 17 79 83,

Valmet Corporation är den ledande globala utvecklaren och leverantören av process teknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Vårt mål är att ge våra kunder världens bästa service.

Valmets omfattande teknikutbud inkluderar såväl massabruk, produktionslinjer för tissue, kartong och papper, som kraft- och värmeanläggningar för energiproduktion. Valmets innovativa service- och automationslösningar förbättrar driftsäkerheten och prestandan i våra kunders processer och effektiviserar användningen av råmaterial och energi.

Valmets nettoomsättning 2020 var cirka 3,7 miljarder euro. Våra 14 000 medarbetare runt om i världen finns nära kunderna och arbetar för att förbättra deras resultat - varje dag. Valmets huvudkontor ligger i Esbo, Finland, och företaget är noterat på NASDAQ Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal

Processing of personal data