Valmet har fått en order på en mjukpapperslinje till WEPA i Storbritannien

Valmet Oyjs pressmeddelande den 21 oktober, 2020 11:00 a.m. EET

Valmet levererar en komplett mjukpapperslinje med automationspaket till WEPAs bruk i Bridgend, i Storbritannien. Investeringen är ett strategiskt steg för företaget att stärka sin närvaro i Storbritannien.

Ordern ingår i Valmets orderingång för tredje kvartalet 2020. Värdet på ordern avslöjas inte.

”Vår vilja att investera i senaste tekniken är en viktig del av WEPA-gruppens strategi för framtiden och Storbritannien fortsätter att vara en viktig tillväxtmarknad for oss i Europa. Vi är övertygade om att Valmet är den rätta samarbetspartern att ha vid vår sida för att implementera det här projektet på ett framgångsrikt sätt,” säger Martin Krengel, CEO i WEPA Group.

“Vi ser med förväntan fram emot att samarbeta med WEPA och att de valt oss som partner för deras expansion i Storbrittaninen. Vi är förvissade om att Valmets Advantage DCT-linje kommer att ge bästa prestanda och papperskvalitet och därmed möta WEPAs höga förväntningar på det här projektet,” säger Jan Erikson, Vice President Sales, Tissue Mills business unit, Paper business line, Valmet.

Teknisk information

Den nya mjukpappersmaskinen har en bredd på 5,6 meter och en designhastighet på 2 200 meter per minut. Den kommer att öka WEPAs nuvarande mjuppapersproduktion med cirka 65 000 ton per år. Som råmaterial för pappersproduktionen kommer både returpapper och färskfibrer att användas. Den nya produktionslinjen är optimerad för att spara energi och ge en slutprodukt med förbättrad kvalitet.

Valmets leverans omfattar en komplett mjukpapperslinje med mälderisystem och en Valmet Advantage DCT 200 HS mjukpappersmaskin. Maskinen är utrustad med en OptiFlo inloppslåda och en stål Yankee cylinder. Den innehåller också Valmets Advantagetissueteknik med bland annat ViscoNip press, en AirCap Heli kåpa och luftsystem förberett för co-generation, WetDust dammsystem, arköverföringssystem och en SoftReel L rullstol. Mälderilinjen består av OptiSlush pulpers, OptiFiner koniska raffinörer och OptiScreen.

Därutöver ingår ett omfattande automationspaket med Valmet DNA maskinkontroll, processkontroll och Valmet IQ kvalitetskontroll. Komplett konstruktion, installation, utbildning, start-up och idrifttagning ingår också i leveransen.

Information om WEPA Group

WEPA Group är ett familjeföretag som verkar i hela Europa. De är en av de tre största Europeiska tillverkarna och marknadsledarna i produktion av hygienpapper från returpapper. Den årliga omsättningen ligger på cirka 1,3 Miljarder Euro. WEPAgruppens huvudkontor ligger i Arnsberg, Norra Rhen-Westfalien i Tyskland.

För mer information, vänligen kontakta:
Jan Erikson, Vice President, Sales, Tissue Mills business unit, Paper business line, Valmet, tel. +46 70 517 14 90
Bernhard Glifberg, Sales Manager, Tissue Mills business unit, Paper business line, Valmet, tel. +46 703 17 79 83

Valmet Corporation är den ledande globala utvecklaren och leverantören av process teknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Vårt mål är att ge våra kunder världens bästa service.

Valmets omfattande teknikutbud inkluderar såväl massabruk, produktionslinjer för tissue, kartong och papper, som kraft- och värmeanläggningar för energiproduktion. Valmets innovativa service- och automationslösningar förbättrar driftsäkerheten och prestandan i våra kunders processer och effektiviserar användningen av råmaterial och energi.

Valmets nettoomsättning 2019 var cirka 3,5 miljarder euro. Våra 13 000 medarbetare runt om i världen finns nära kunderna och arbetar för att förbättra deras resultat – varje dag. Valmets huvudkontor ligger i Esbo, Finland, och företaget är noterat på NASDAQ Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal

Processing of personal data