Valmet kommer att leverera en ny Advantage DCT produktionslinje för mjukpapper till Papelera San Andrés de Giles i Argentina

Valmet Oyj's pressmeddelande den 6 augusti 2018 11:00 EET

Valmet levererar en Advantage DCT100HS produktionslinje för mjukpapper (tissue), inklusive ett omfattande automationspaket, till Papelera San Andrés de Giles i Argentina. Den nya tissuelinjen kommer att tillgodose Papelera San Andrés de Giles krav på extra kapacitet för produktion av tissueprodukter med hög kvalitet till den argentinska marknaden. Uppstart planeras andra delen av 2018.

Ordervärdet avslöjas inte och ordern mottogs i Valmets andra kvartal 2018.

"Första kontakten med Valmet var på deras Tissue Making konferens i Karlstad, Sverige 2012. Sedan dess har vi varit övertygade om att Valmets teknik är det vi behöver för att särskilja oss och behålla vår ledande position på den argentinska tissuemarknaden", säger Sebastian Schiaffino, brukschef på Papelera San Andrés de Giles.

"Men det allra viktigaste för oss är det gemensamma arbetet tillsammans med Valmets erfarna och skickliga personal. Det är ett långsiktigt partnerskap för oss, och som samarbetspartner har Valmet uppnått och överträffat alla våra förväntningar", fortsätter Schiaffino.

"Det här nya samarbetet betyder mycket för Valmet. Det blir den första Advantage DCT-tissuemaskinen i Argentina", säger Kent Nika, försäljningschef på Valmet. "Förutom att vi bryter mark i Argentina, är vi också glada att få välkomna Papelera San Andrés de Giles in i vår stadigt växande tissuegemenskap. Naturligtvis är vi också mycket stolta över vår förmåga att leverera utrustning med överlägsen teknik för mjukpapperstillverkning, som till exempel Advantage ViscoNip press, vilket värderades som en viktig framgångsfaktor i deras expansionsplaner."

Båda företagen ser nu fram mot nästa steg och det gemensamma målet - att se till att förverkliga Papelera San Andres de Gilés expansionsplaner och ambition att erbjuda sina kunder tissueprodukter av hög kvalitet.

Teknisk information om leveransen

Den nya tissuemaskinen är 2,8 meter bred och har en tillverkningshastighet på 2 000 meter/minut. Med den kommer Papelera San Andrés de Giles öka sin nuvarande produktion av ansiktsservetter samt hushålls- och toalettpapper med ytterligare 35 000 ton per år.

Valmets leverans kommer att bestå av en tissue produktionslinje med mäldberedningsutrustning och en Advantage DCT 100HS tissuemaskin. Maskinen är utrustad med OptiFlo inloppslåda, en Valmet stålyankeecylinder samt Advantage teknologi inklusive ViscoNip press, AirCap kåpa, WetDust dammhanteringssystem och SoftReel rullstol. Leveransen innehåller också ett omfattande automationspaket med Valmet DNA, processkontroll, simulator för utbildning på tissuemaskinen och Valmet IQ kvalitetskontroller. Konstruktion, övervakningssystem, utbildning, installation och idrifttagning ingår också.

Information om kunden

Idag har Papelera San Andrés de Giles en årlig produktionskapacitet på 20 000 ton mjukpapper för tillverkning av toa- och hushållspapper, pappersnäsdukar samt ansiktsservetter, för den argentinska marknaden och omgivande regioner. Den högmoderna tissuefabriken med tillhörande konverteringslinjer ligger i provinsen Buenos Aires och har 150 anställda.

För mer information, vänligen kontakta:
Kent Nika, Sales Manager, +46 54 17 14 88, kent.nika@valmet.com
Jan Erikson, VP Sales, +46 54 17 14 90, jan.erikson@valmet.com

Valmet Corporation är den ledande globala utvecklaren och leverantören av processteknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Vårt mål är att ge våra kunder världens bästa service.

Valmets omfattande teknikutbud inkluderar såväl massabruk, produktionslinjer för tissue, kartong och papper, som kraft- och värmeanläggningar för energiproduktion. Valmets innovativa service- och automationslösningar förbättrar driftsäkerheten och prestandan i våra kunders processer och effektiviserar användningen av råmaterial och energi.

Valmets nettoomsättning 2017 var cirka 3,1 miljarder euro. Våra 12 000 medarbetare runt om i världen finns nära kunderna och arbetar för att förbättra deras resultat - varje dag. Valmets huvudkontor ligger i Esbo, Finland, och företaget är noterat på NASDAQ Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal