Valmet levererar ytterligare en Advantage DCT 200 mjukpapperslinje till Crown Paper Mill, till Saudi Arabien

Valmet Oyj’s pressmeddelande den 19 mars, 2024 kl. 9:30 EET

Crown Paper Mill investerar i en andra Valmet Advantage DCT mjukpappersline, inklusive ett omfattande automationspaket, flödeskontrollsventiler och Industriella internetlösningar, den här gången till sitt nya pappersbruk i Saudi Arabien. Målet med investeringen är att möta konsumenternas ökande efterfrågan på mjukpapper av hög kvalitet och med låg miljöpåverkan. Uppstart är planerad till andra halvan av 2025.

Ordern ingår I Valmets orderingång, första kvartalet 2024. Värdet på ordern avslöjas inte.

Valmet och Crown Paper Mill har en historik av bra samarbete. De köpte sin första mjukpappersmaskin från Valmet 2016 vilken installerades i Abu Dhabi. Den nya Advantage DCT200 linjen är den första som ska installeras på deras nya pappersbruk nära Dammam i Saudi Arabien.

Valmet’s Advantage DCT 200 mjukpappersmaskin är utrustad med den senaste tekniken för att säkerställa högsta möjliga produktkvalitet och minskad energi- och vattenförbrukning samt lägre koldioxidutsläpp.

“Valmet är och har varit en oumbärlig partner i Crown Paper Mills framgång. Den banbrytande tekniken och deras orubbliga stöd har lyft vår verksamhet, vilket gör Valmet till en ovärderlig bidragsgivare till vår branschledande position. Vi ser fram emot ett fortsatt samarbete och delad framgång”, säger Abdullah Al Katheeb, Managing Director, Crown Paper Mill.

“Det har varit ett nöje att följa Crown Paper Mill från igångsättning av den första Valmetmaskinen. De beaktar alla nödvändiga detaljer för att producera premiumpapper med hög energieffektivitet och fokuserar på detaljer i alla aspekter. Vi är stolta att ännu en gång ha valts som leverantör och samarbetspartner. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans för att den nya maskinen ska bli lika framgångsrik som den tidigare”, säger Kent Nika, Sales Director South America, Tissue Mills business unit, Paper business line, Valmet.

Teknisk information om leveransen
Den nya mjukpapperslinjen har en designhastighet på 2,200 m/min och en bredd på 5,6 meter. Produktionslinjen är optimerad för att spara energi och leverera utmärkta pappersegenskaper. Linjen har en årlig produktionskapacitet på 70,000 ton.

Valmets leverans omfattar en komplett mjukpapperslinje med en Advantage DCT200 mjukpappersmaskin utrustad med OptiFlo inloppslåda och Yankee cylinder. Den kommer också att ha den senaste Advantage-tekniken med bland annat ViscoNip press, AirCap Heli kåpa med luftsystem, WetDust dammhanteringssystem och en SoftReel rullstol samt en Focus omfullningsmaskin. Valmet levererar också detaljerad bruksdesign, komplett mäldhanteringssystem och automationssystem där Valmet DNA Distributed Control System (DCS) med inbyggd maskinövervakning och Valmet IQ Quality Control System (QCS) ingår. Dessutom levererar Valmet flödeskontrollsventiler och tjänster från Valmet Performance Center.

Om kunden Crown Paper Mill
Med huvudkontor i den Industriella staden Abu Dhabi (ICAD) är Crown Paper Mill en ledande tillverkare av stora mjukpappersrullar (jumborullar), i regionen. Pappersbruket har en årlig produktionskapacitet på 100,000 ton mjukpapper för tillverkning av ansiktsservetter, toa- och hushållspapper samt servetter och pappershanddukar för Förenade Arabemiraten och andra marknader i regionen.

För mer information kontakta:
Kent Nika, Sales Director South America, Tissue Mills business unit, Paper business line, Valmet. tel. +46 705 507 820

Valmet Corporation är den ledande globala utvecklaren och leverantören av process teknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Med våra automationssystem och ventillösningar servar vi ännu fler branscher inom processindustrin. Våra 19 000 medarbetare runt om i världen finns nära kunderna och arbetar för att förbättra deras resultat - varje dag.

Företaget har en industrihistoria som sträcker sig mer än 220 år tillbaka i tiden och har en stark meritlista som omfattar ständiga förbättringar och förnyelse. Valmets nettoomsättning 2023 var cirka 5,5 miljarder euro.

Valmets aktier är listade på Nasdaq börsen i Helsingfors och huvudkontoret ligger i Esbo, i Finland.

Följ oss på valmet.com | X | X (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram |

Behandling av personuppgifter