Valmet levererar en ny mjukpapperslinje till Alas Doradas i El Salvador

AlasDoradas_2020

Alas Doradas och Valmet teamet

Valmet Oyjs pressmeddelande den 9 januari, 2020 11.00 a.m. EET

Valmet har fått en order från Alas Doradas i El Salvador, på en Advantage DCT 100HS mjukpapperslinje inklusive avsvärtningsanläggning och ett omfattande automationspaket. I ordern ingår även ett avtal om support från Valmet Performance Center som genom fjärruppkopplinga via Industriellt Internet ska stödja en effektiv produktion. Den nya mjukpapperslinjen kommer att ge Alas Doradas den kapacitet de behöver för att förse regionen med mjukpapper av hög kvalitet. Uppstart av maskinen är planerad till första halvåret 2021.

Ordern ingår i Valmets orderingång för fjärde kvartalet 2019. Värdet av ordern avslöjas inte.

“Vårt samarbete med Valmet inleddes genom ett ombyggnadsprojekt. Då uppgraderade vi vår nuvarande maskin med en Advantage ViscoNip-press kombinerad med ReDry-teknik. De resultat vi såg från den ombyggnaden övertygade oss om att Valmets teknik är vad vi behöver för att skilja oss från våra konkurrenter och bli ledande på den Centralamerikanska mjukpappersmarknaden. Ännu viktigare är samarbetet med en tillförlitlig partner som Valmet. Vi ser det här som ett första steg i en långsiktig relation. Valmet har motsvarat och överträffat våra förväntningar under vårt tidigare samarbete,” säger Paul Ekman, CEO, Alas Doradas.

“Att bli första-handsvalet som samarbetspartner för Alas Doradas är ett viktigt uttalande för oss. Vi uppskattar vår relation mycket. Den nya Advantage DCT maskinen kommer att utrustas med all vår senaste teknik vilket visar att vår roll som teknikledare och rådgivare motsvarar kundernas behov på den Sydamerikanska marknaden,” säger Kent Nika, Sales Director för Sydamerika, Tissue, Valmet.

Båda företagen ser framtiden an med ett gemensamt mål – att genomföra Alas Doradas expansionsplan och erbjuda mjukpappersprodukter av högsta kvalitet till deras kunder.

Alas Doradas och Valmet teamet

Teknisk information om leveransen

Den nya mjukpappersmaskinen har en bredd på 2,8 meter och en designhastighet på 2 000 meter/minut. Den kommer att öka Alas Doradas årliga production av mjukpapper med 35 000 ton per år. Alas Doradas producerar toapapper, servetter och hushållspapper av hög kvalitet.

Valmets leverans omfattar en komplett produktionslinje med avsvärtningsanläggning och en Advantage DCT 100HS maskin. Maskinen är utrustad med OptiFlo inloppslåda och en gjuten Yankee cylinder samt Advantage-teknologierna ViscoNip press, AirCap kåpa, WetDust dammsystem och SoftReel rullstol. Leveransen innehåller även ett omfattatande automationspacket med Valmet DNA, Valmet IQ kvalitetskontroll, Industriellt Internet, Valmet Performance Center-avtal och simulator för utbildning. Konstruktion, montageledning, utbildning, installation och igångkörning ingår också.

Information om kunden

Alas Doradas är en av de tre stora tillverkarna av mjukpapper i Centralamerika. Alas Doradas är kända för sin “gröna inställning” och använder 100% returpapper för sin produktion. Bruket som ligger i El Salvador använder avancerad Europeisk teknologi för sin tillverkning. Idag förser de marknaden med en-lagers toapapper samt två- och flerlagers servetter och hushållspapper.

För ytterligare information kontakta:
Kent Nika, Sales Director, Sydamerika, Valmet, +46 54 17 14 88, kent.nika[at]valmet.com
Jan Erikson, VP Sales, Valmet, +46 54 17 14 90, jan.erikson[at]valmet.com

Corporate Communications

Valmet Corporation är den ledande globala utvecklaren och leverantören av process teknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Vårt mål är att ge våra kunder världens bästa service.

Valmets omfattande teknikutbud inkluderar såväl massabruk, produktionslinjer för tissue, kartong och papper, som kraft- och värmeanläggningar för energiproduktion. Valmets innovativa service- och automationslösningar förbättrar driftsäkerheten och prestandan i våra kunders processer och effektiviserar användningen av råmaterial och energi.

Valmets nettoomsättning 2018 var cirka 3 miljarder euro. Våra 13 000 medarbetare runt om i världen finns nära kunderna och arbetar för att förbättra deras resultat – varje dag. Valmets huvudkontor ligger i Esbo, Finland, och företaget är noterat på NASDAQ Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal

Processing of personal data