Valmet levererar huvudutrustningen till Huanggang Chenming Pulp & Paper Co., Ltds massabruksprojekt i Kina

Valmet Abps pressmeddelande den 18 augusti 2015 klockan 11:00 a.m. EET (översättning)

Valmet kommer att leverera huvudutrustningen till Huanggang Chenming Pulp & Papers nya massabruk beläget i staden Huanggang i Hubei-provinsen, Kina. Massabruket är konstruerat för en flexibel produktion för att möta marknadsutvecklingen. Massalinjen kan producera barrsulfatmassa och dissolvingmassa beroende på marknadens behov. Den nya fabriken beräknas köra igång under 2017. Valmets leverans omfattar huvudutrustningen förutom endast några specifika processavsnitt.

Ordervärdet är ca 110 miljoner euro och ordern inkluderas i Valmets orderingång för tredje kvartalet.

"Huanggang blir vår nya etablering, där vi planerar en tre-stegs-investering. Denna massafabrikinvestering är det första steget. Vi har samarbetat med Valmet i nära 20 år. Våra medarbetare litar på Valmets know-how och dess serviceanda. Vi är glada att välja Valmet som huvudleverantör till detta projekt", säger Chen Hongguo, ordförande för Chenming-koncernen.

"Huanggangs massabruksprojekt skapar arbete både för våra ingenjörer och produktionspersonalen i Norden, Kina, Asien och Stillahavsområdet. Massafabriken kommer att bli världens största producent av dissolvingmassa, och ordern visar på kundens förtroende för Valmets kunnande inom massa- och dissolvingmassateknologi," säger Bertel Karlstedt, Chef för Valmets affärslinje Pulp and Energy.

Om Valmets leverans

Valmets leverans representerar toppmodern teknik för att optimera en fabriks produktion, skräddarsy dissolvingkvaliteter, maximera energieffektiviteten och minimera miljöpåverkan. I leveransen ingår speciell utrustning och service för vedhanterings- och massatorkområdet,  fiberlinje för både löv- och barrved (exklusive kokeri), indunstningsanläggning med hög torrsubstans, högeffektiv sodapanna med inbyggt kristalliseringssystem, förgasning av biomassa, mesaugn och kausticering.

Förutom den levererade utrustningen ingår process- och basprojektering, detaljprojekteringstjänster och simulatorträning i VirtualSite för utvalda områden samt rådgivning vid installation och igångkörning.

Parallellt med leveransavtalet för huanggang har Chenming och Valmet kommit överens om en leverans av en separat icke-kondenserbar gasförbränningsugn till Chenming-koncernens bruk i Zhanjiang.

Information om kunden Huanggang Chenming

Huanggang Chenming Pulp and Paper är en del av Shandong Chenming Paper Group Co., Ltd, som är en av de ledande papperstillverkarna i Kina. Koncernens verksamhet omfattar skogsinplantering, massa- och papperstillverkning. Chenming-koncernen är noterat både på börsen i Kina och i Hong Kong. Företaget har fler än 10 produktionsanläggningar runt om i Kina. Koncernens årliga pappersproduktionskapacitet är 6 miljoner ton och har ca 13 000 anställda.

För mer information kontakta:
Bertel Karlstedt, President, Pulp and Energy, Valmet, tel. +358 10 676 3026
Yutong Feng, Vice President, Pulp and Energy, China, Valmet, tel. +86 1360 108 9397

Valmet Corporation är den ledande globala utvecklaren och leverantören av teknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Valmets mål är att ge sina kunder världens bästa service.

Valmet har omkring 1500 medarbetare i Sverige som jobbar i nära samarbete med ett stort antal kunder. I Sverige kommer tekniken i tre av fyra pappersbruk från oss. Vi har flera produktions- och R&D enheter varav de största finns i Göteborg, Karlstad och Sundsvall.

Valmets service inkluderar allt från outsourcing av underhåll till reservdelar och förbättringar av fabriker och anläggningar. Vårt starka teknikutbud omfattar såväl hela massafabriker och produktionslinjer för mjukpapper, kartong och papper, som kraftverk för produktion av bioenergi. Valmets avancerade automationslösningar sträcker sig från enstaka mätningar till omfattande, nyckelfärdiga automationsprojekt för hela anläggningar.

Valmets nettoomsättning 2014 var cirka 2,5 miljarder euro. Våra 12 000 medarbetare runt om i världen finns nära kunderna och arbetar för att förbättra deras resultat - varje dag. Valmets huvudkontor ligger i Esbo, Finland, och företaget är noterat på NASDAQ OMX Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.se, www.twitter.com/valmetglobal