Valmet levererar ytterligare en Advantage ThruAir mjukpapperslinje till Irving Consumer Products I USA

Valmet Oyjs pressmeddelande den 17 december, 2019 11:00 EET

Valmet har fått ännu en order på en Advantage ThruAir mjukpappersmaskin till Irving Consumer Products i USA. Den här ordern följer direkt på den maskin som nyligen installerades och startades upp i Macon i USA. Den nya maskinen beräknas starta 2022 och kommer att fortsätta hjälpa Irving infria sitt löfte om att förse den nordamerikanska marknaden med ultra-premium produkter.

Ordern ingår i Valmets orderingång för fjärde kvartalet 2019. Värdet av ordern avslöjas inte.

Valmet och Irving kan se tillbaka på ett långt samarbete och det här blir deras femte mjukpappersprojekt tillsammans. Valmet har tidigare levererat en TAD-maskin till Macon i USA och till Fort Edward i Toronto samt två större ombyggnader av TM1 och TM2 till Saint John. Irving tillkännagav nyligen att de avser att fördubbla sin kapacitet av ultra-premium hushållspappersprodukter vid sin anläggning i Macon och kommer omedelbart att påbörja en expansion av bruket.

“Den nya TAD-maskinen kommer att hjälpa Irving Consumer Product att fortsätta växa och leverera mjukpappersprodukter av högsta kvalitet till våra kunder”, säger Robert K. Irving, Koncernchef för Irving Consumer Products.

“Valmet och Irving kan se tillbaka på en lång relation med flera framgångsrika projekt. Vi är entusiastiska över att arbeta tillsammans för att hjälpa dem nå sina produktions- och kvalitetsmål. Deras produkter är uppskattade av de krävande nordamerikanska konsumenterna som efterfrågar bästa mjukhet, tjocklek och absorbtionsförmåga. Irvings snabba beslut att investera i en ny mjukpappersmaskin är ett kvitto på den lyckade uppstarten av TM9. Vår relation bygger på förtroende, gemensamma mål och att leverera resultat”, säger Jan Erikson, VP Sales, Valmet.

Teknisk information om leveransen

Valmets leverans består av en komplett mjukpappersanläggning med massahanterings-utrustning. Den nya ordern omfattar en Advantage ThruAir mjukpappersmaskin inklusive en OptiFlo IITIS inloppslåda, ThruAir torkcylindrar, luftsystem och en Advantage SoftReel rullstol. Ordern innehåller även ång- och dammsystem, automationssystem, grundläggande bruksdesign och rådgivartjänster. Produktionslinjen kommer att ge ett produktionstillskott på 75.000 årston till Irvings nuvarande produktion.

tad-reelside.jpg

Valmet Advantage ThruAir-mjukpappersmaskin

Information om Irving Consumer products

Irving Consumer Products är en av Nordamerikas ledande tillverkare av hushållspapper och barnblöjor. Företaget består av Irving Tissue och Irving Personal Care. Irving Tissue producerar premiumprodukter för många av Nordamerikas ledande återförsäljare samt till några av marknadens bästsäljande varumärken. Irving Personal Care är den enda tillverkaren av barnblöjor i Kanada. Med utrustning och teknologi av toppkvalitet producerar de premiumprodukter för återförsäljarmärken till den nordamerikanska markanden. Läs mer på www.irvingconsumerproducts.com.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jan Eriksson, Vice President, Sales, Tissue Mills Business Unit, Valmet, tel.  +46 705 17 14 90
Soren Eriksson, Sales Director, Tissue Mills Business Unit, Valmet, tel. +1404-242-8845

Corporate Communications

Valmet Corporation är den ledande globala utvecklaren och leverantören av process teknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Vårt mål är att ge våra kunder världens bästa service.

Valmets omfattande teknikutbud inkluderar såväl massabruk, produktionslinjer för tissue, kartong och papper, som kraft- och värmeanläggningar för energiproduktion. Valmets innovativa service- och automationslösningar förbättrar driftsäkerheten och prestandan i våra kunders processer och effektiviserar användningen av råmaterial och energi.

Valmets nettoomsättning 2018 var cirka 3 miljarder euro. Våra 13 000 medarbetare runt om i världen finns nära kunderna och arbetar för att förbättra deras resultat – varje dag. Valmets huvudkontor ligger i Esbo, Finland, och företaget är noterat på NASDAQ Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal

Processing of personal data