Valmet Tissue Technology Center i Karlstad firar sitt 1000:e pilotförsök med externa kunder

Valmet Oyj's trade pressmeddelande den 5 Juni 2017 11.00 EET

Torsdagen den fjärde maj firade Valmet Tissue Technology Center sitt tusende kundförsök på pilotmaskinen i Karlstad. Den unika händelsen firades tillsammans med forskningsklustret för mjukpapper som leds av forskningsinstutitionen RISE och som bedriver utvecklingsarbete tillsammans med Valmets utvecklings- och forskningsteam.

Det tusende kundförsöket på Valmets pilotmaskin firades av hela Valmet & RISE-teamet.

Tissue Technology Center har under lång tid varit Valmets bas för forskning och utveckling, men har framförallt varit viktig för utvecklingsprojekt tillsammans med kunder. Under åren har många av världens ledande tillverkare av pappersprodukter nyttjat den unika möjligheten att testa och verifiera sina processer och produkter där.

"Vi är stolta att tillkännage vårt tusende pilotförsök tillsammans med kunder, vilket är en historisk milstolpe! Räknat i dagar blir det mer än 3000 kördagar på pilotmaskinen. Alla dessa dagar och det goda samarbetet med pappersproducenter från hela världen och leverantörer till mjukkpappersindustrin har gett oss en enorm kunskap, erfarenhet och insikt i tillverkningsprocessen. Vi ser fram emot att fortsätta resan tillsammans med våra kunder," säger Karl-Johan Tolfsson, chef för Valmets Tissue Technology Center.

Valmets Tissue Technology Center är en unik resurs för att odla och förverkliga ideér och innovationer samt för att verifiera nya tekniker. Centrets pilotmaskin har en avgörande betydelse för Valmets egen produktutveckling men används även av våra partners och kunder för att förbättra, och hitta de bästa lösningarna för deras behov.

Eduardo Izquierdo, VD för  FPC i Chile, ingår I forskningsklustret. Här kontrollerar han papperskvaliteten på ett av provarken från körningen, tillsammans med Karl-Johan Tolfsson, Chef för Valmet Tissue Technology Center

Valmets egna 16 R&D center och pilotmaskiner utgör grunden för företagets forsknings- och utvecklingsarbete. De 16 utvecklingscentren finns i Finland, Sverige och Portugal. Valmets forsknings- och teknikutvecklingsarbete har som mål att säkerställa ett avancerat och konkurrenskraftigt utbud av teknologi och service för nya och gamla kunder, underlätta en effektivare användning av råvaror och främja användandet av förnyelsebara material.

För mer information kontakta:
Karl-Johan Tolfsson, Manager of Valmet Tissue Technology Center, tel. +46 766 39 69 06
Allan Grimm, Manager Global Tissue Technology, Valmet, tel. +46 703 17 11 42

Valmet Corporation är den ledande globala utvecklaren och leverantören av process teknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Vårt mål är att ge våra kunder världens bästa service.

Valmets omfattande teknikutbud inkluderar såväl massabruk, produktionslinjer för tissue, kartong och papper, som kraft- och värmeanläggningar för energiproduktion. Valmets innovativa service- och automationslösningar förbättrar driftsäkerheten och prestandan i våra kunders processer och effektiviserar användningen av råmaterial och energi.

Valmets nettoomsättning 2016 var cirka 2,9 miljarder euro. Våra 12 000 medarbetare runt om i världen finns nära kunderna och arbetar för att förbättra deras resultat - varje dag. Valmets huvudkontor ligger i Esbo, Finland, och företaget är noterat på NASDAQ Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal