USAs första Advantage NTT tissuelinje har startats upp hos von Drehle Corporations bruk i Natchez

Valmet Oyjs affärspressmeddelande den 4 october 2016 12.00 EET (översättning)

von Drehle Corporation är den första tissuetillverkaren i USA som nu kan producera tissue med den innovative Advantage NTT-tekniken. Den nya maskinen kördes igång vid företagets bruk i Natchez i Missisippi, USA.

Det här är Valmets tredje maskinleverans till von Drehle. Sedan tidigare har företaget två Advantage DCT-maskiner i drift på sitt bruk i Cordova, North Carolina. Advantage NTT tekniken är utvecklad för maximal produktionsflexibilitet, energieffektivitet och hög produktkvalitet.

"Vi är mycket nöjda med såväl utrustning och system som den support vi och våra andra samarbetspartner har fått från Valmet både nu och tidigare" säger Joe Pankratz, Vice President of Manufacturing, von Drehle Corporation.

"Vi är glada över att ha startat igång vår första Advantage NTT maskin i USA. Det är också den fjärde NTT-maskinen i världen, som nu är i drift. Vi vill tacka von Drehle för ett gott samarbete och lagarbete för att göra det här projektet blir ett riktmärke inom industrin. NTT-maskinens höga capacitet kommer att förse von Drehle med en fantastisk flexibilitet och förmåga att producera ett brett spann av produkter i åratal framåt" säger Sören Eriksson, Sales Director, Tissue Mills Business Unit, Valmet.

Teknisk information

Den nya tissuemaskinen är 2,6 m bred och är konstruerad för en produktionshastighet på 2.000 m/min i plain mode och 1.800 m/min i textured mode. Produktionen baseras på returfiber och tekniken är optimerad för att spara energi och fibrer samt ger goda möjligheter till produktdifferentiering och hög produktion av premium produkter.

Valmets leverans omfattar en komplett Advantage NTT 100HS-maskin utrustad med en OptiFlo inloppslåda och en gjuten Yankeecylinder. Den innehåller även Advantageteknik som AirCap Yankeekåpa och en SoftReel L rullstol. Dessutom ingår ett automationspaket och installationstjänster samt produktutvecklingssupport

Om kunden von Drehle Corporation

von Drehle Corporation, som grundades 1974, har sitt huvudkontor i Hickory North Carolina, USA men har tissueproduktion i Cordova, Maiden, Memphis och Las Vegas. Företaget säljer högkvalitativa handdukar, andra tissueprodukter och pappershållare för Away from Home-marknaden i Nordamerika.

För mer information kontakta:
Tom Morse, Mill Sales Manager Valmet Tissue North America, +1 225 772 4991

Soren Eriksson, Account Sales Manager Valmet Tissue North America +1 404 242 8845

Jan Eriksson, Vice President Sales Valmet Tissue Mills Business Unit, tel.  +46 705 17 14 90

Valmet är den ledande globala utvecklaren och leverantören av process teknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Vårt mål är att ge våra kunder världens bästa service.

Valmets omfattande teknikutbud inkluderar såväl massabruk, produktionslinjer för tissue, kartong och papper, som kraft- och värmeanläggningar för energiproduktion. Valmets innovativa service- och automationslösningar förbättrar driftsäkerheten och prestandan i våra kunders processer och effektiviserar användningen av råmaterial och energi.

Valmet har omkring 1500 medarbetare i Sverige som jobbar i nära samarbete med ett stort antal kunder. I Sverige kommer tekniken i tre av fyra pappersbruk från oss. Vi har flera produktions- och R&D enheter varav de största finns i Göteborg, Karlstad och Sundsvall.

Valmets nettoomsättning 2015 var cirka 2,9 miljarder euro. Våra 12 000 medarbetare runt om i världen finns nära kunderna och arbetar för att förbättra deras resultat - varje dag. Valmets huvudkontor ligger i Esbo, Finland, och företaget är noterat på NASDAQ Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.se, www.twitter.com/valmetglobal