Svenskarna vill slippa bära hem toapapper

Valmet AB:s pressmeddelande den 15 juni 2016 09.30 CET

Många svenskar är trötta på att bära hem balar med toalettpapper och hushållspapper från livsmedelsbutiken, visar en ny Sifoundersökning. Och miljöhänsyn väger tungt när kvinnor väljer papperssort.

– Allt fler upptäcker att man kan handla skrymmande toalettpapper och hushållspapper på nätet och få hem det till dörren. Dessutom är det klimatsmart jämfört med att alla tar bilen till köpcentret, säger Jan Erikson, försäljningschef på industriföretaget Valmet, som levererar utrustning och tjänster till bland annat pappersindustrin.

I år väntas livsmedelshandeln på nätet växa med nästan 40 procent och omsätta uppåt sex miljarder kronor bara i Sverige, spår Svensk Digital Handel. Enligt en Sifoundersökning som Valmet beställt är det de tunga och skrymmande varorna svenskarna helst vill få hemkörda. Tre av tio, 30 procent, vill slippa bära hem hushålls- och toapapper, medan något fler, 36 procent, framhåller mejerivaror. Vanliga butiksvaror som bröd, fisk och grönsaker hamnar långt efter.

Även i övriga delar av världen växer e-handeln explosionsartat, enligt det globala informations- och analysföretaget Nielsen, som berättar om e-handelstrender vid Valmet Tissue Making Days i Karlstad den 16 juni.

– I Kina, som är en av världens största marknader med stor potential, stod näthandeln av mjukpapper för 85 procent av nyförsäljningsvärdet 2015 med en tresiffrig tillväxt. Försäljning via nätet är en viktig förutsättning för allt fler verksamheter, säger Hewitt Lv, Nielsens Kinachef för området e-handel.

Sifounderökningen visar också att svenskarna väljer sitt toalett- och hushållspapper utifrån kvalitets- och miljöaspekter. Bland yngre kvinnor sätter nästan varannan miljöaspekterna allra främst.

– Behovet av att kombinera hög kvalitet med bra miljöegenskaper märks globalt, vilket driver på pappersproducenterna. Ny teknik för pappersmaskiner har gjort det möjligt att kombinera dessa egenskaper, vilket innebär hög effektivitet när det kommer till såväl energi som råvaror, säger Jan Erikson från Valmet.

För mer information, kontakta gärna:
Katarina Åhsberg, marknads- och kommunikationschef, Tissue Mills, Valmet, katarina.ahsberg@valmet.com, tel. + 46 73 097 12 12

Jan Erikson, försäljningschef, Tissue Mills, Valmet, tel. +46 705 17 14 90

Läs hela Sifoundersökningen här.

Valmet är den ledande globala utvecklaren och leverantören av teknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Valmets mål är att ge sina kunder världens bästa service.

Valmet har omkring 1500 medarbetare i Sverige som jobbar i nära samarbete med ett stort antal kunder. I Sverige kommer tekniken i tre av fyra pappersbruk från oss. Vi har flera produktions- och forsknings och utvecklingsenheter varav de största finns i Göteborg, Karlstad och Sundsvall.

Valmets service inkluderar allt från outsourcing av underhåll till reservdelar och förbättringar av fabriker och anläggningar. Vårt starka teknikutbud omfattar såväl hela massafabriker och produktionslinjer för mjukpapper, kartong och papper, som kraftverk för produktion av bioenergi. Valmets avancerade automationslösningar sträcker sig från enstaka mätningar till omfattande, nyckelfärdiga automationsprojekt för hela anläggningar.

Valmets nettoomsättning 2015 var cirka 2,9 miljarder euro. Våra 12 000 medarbetare runt om i världen finns nära kunderna och arbetar för att förbättra deras resultat - varje dag. Valmets huvudkontor ligger i Esbo, Finland, och företaget är noterat på Nasdaq Helsingforsbörsen.

Mer information finns på
www.valmet.sewww.twitter.com/valmetglobal