Dödsolycka vid Valmets projektplats i Sverige

Valmet Corporations pressmeddelande den 3 juni 2016 klockan 12:00 CET

Torsdagen den 2 juni 2016 inträffade en allvarlig arbetsplatsolycka under Valmets installation i expansionsprojektet vid Södra Cells Värö bruk i Sverige. En anställd till Valmets underleverantör skadades allvarligt vid ett lyft och dog senare på sjukhuset under behandlingen av de skador som uppkom under olyckan.

"Våra tankar är med den avlidnes familj och kollegor. Vi har informerat personalen som arbetar med projektet på plats och ger dem det stöd som behövs. Valmet strävar efter att skydda hälsan, säkerheten och arbetsmiljön för våra medarbetare, kunder och de platser där vi verkar. Alla har rätt till en säker arbetsmiljö. En utredning av olyckan har inletts och korrigerande åtgärder kommer att implementeras för att ständigt förbättra våra processer och rutiner för att säkerställa säkerheten", säger Stefan Mattsson från Valmet.

Valmet har inlett en utredning av olyckan tillsammans med kunden och underleverantören. Händelsen är även under utredning av polisen och det svenska Arbetsmiljöverket.

För mer information kontakta:
Stefan Mattsson, Vice President, Fiber Processing Business Unit, Valmet, tel. +46 70 653 38 18

Valmet är den ledande globala utvecklaren och leverantören av teknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Valmets mål är att ge sina kunder världens bästa service.

Valmet har omkring 1500 medarbetare i Sverige som jobbar i nära samarbete med ett stort antal kunder. I Sverige kommer tekniken i tre av fyra pappersbruk från oss. Vi har flera produktions- och R&D enheter varav de största finns i Göteborg, Karlstad och Sundsvall.

Valmets service inkluderar allt från outsourcing av underhåll till reservdelar och förbättringar av fabriker och anläggningar. Vårt starka teknikutbud omfattar såväl hela massafabriker och produktionslinjer för mjukpapper, kartong och papper, som kraftverk för produktion av bioenergi. Valmets avancerade automationslösningar sträcker sig från enstaka mätningar till omfattande, nyckelfärdiga automationsprojekt för hela anläggningar.

Valmets nettoomsättning 2014 var cirka 2,5 miljarder euro. Våra 12 000 medarbetare runt om i världen finns nära kunderna och arbetar för att förbättra deras resultat - varje dag. Valmets huvudkontor ligger i Esbo, Finland, och företaget är noterat på Nasdaq Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.se, www.twitter.com/valmetglobal