Valmet toimittaa kattilauusinnan E.ONin voimalaitokselle Skotlantiin, Isoon-Britanniaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 16.4.2024 klo 13.00

Valmet toimittaa kattilauusinnan E.ONin Steven's Croftin biomassavoimalaitokselle Lockerbie’hin, Skotlantiin Isossa-Britanniassa. Uusinnalla varmistetaan kattilan häiriötön käyttö tulevina vuosina.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2024 ensimmäisen neljänneksen tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Suunniteltu toimitusaika on vuoden 2024 toisella neljänneksellä.

Steven’s Croftin Valmetin toimittama leijukerroskattila (BFB) otettiin käyttöön vuonna 2008. Kattilan suorituskyky on saatu pidettyä erinomaisena säännöllisin huolto- ja kunnostustoimenpitein. Nyt uusitaan kattilan tulistin, ekonomaiserit, primääri-ilman esilämmitin sekä hilaputket, mikä turvaa kattilan luotettavan toiminnan jatkossakin.

"E.ONin Steven’s Croftin voimalaitos on jo 16 vuoden ajan toimittanut lähialueelle vähähiilistä sähköä ja lämpöä Valmetin BFB-kattilateknologian avulla. Tänä vuonna toteutettava uusinta mahdollistaa laitoksen operatiivisten tavoitteiden saavuttamisen jatkossakin turvallisesti, tehokkaasti ja kilpailukykyisesti samalla tiukkoja päästörajoituksia noudattaen. Valmet valittiin uusinnan toimittajaksi, sillä se on paitsi kattilan alkuperäinen toimittaja, myös osoittanut kyvykkyytensä kattilamme kunnossapidossa ja optimoinnissa näiden 16 vuoden ajan. Läheinen suhteemme Valmetin kanssa on mahdollistanut kattiloiden kunnossapitostrategian kehittämisessä yhteistyön, jota myös pitkäaikainen huoltosopimuksemme tukee. Odotan innolla jälleen yhtä onnistunutta toimitusta Valmetin tiimiltä", sanoo Steven’s Croftin voimalaitospäällikkö Scott Robinson.

"Olemme iloisia voidessamme jatkaa hyvää ja pitkäaikaista yhteistyötämme E.ONin ja Steven's Croftin voimalaitoksen kanssa. Vuosien aikana rakentamamme luottamus mahdollistaa avoimen keskustelun ja tiedon jakamisen, mikä on johtanut lukuisiin onnistuneisiin yhteisiin projekteihin – tämä kattilauusinta mukaan lukien", sanoo Valmetin EMEA-alueen palvelupäällikkö Nigel Earp.

Toimituksen tekniset tiedot

Valmetin toimitus sisältää voimalaitoksen leijukerroskattilan (BFB) useiden keskeisten osien, kuten tulistimen, ekonomaisereiden, primääri-ilman esilämmittimen ja hilaputkien uusimisen. Käyttöiän pidentämiseksi osien valmistuksessa käytetään korroosionkestävää materiaalia.

Tietoa asiakkaasta

E.ON on Euroopan suurimpia energia-alan toimijoita, jonka innovatiivisia ratkaisuja käyttää noin 48 miljoonaa asiakasta. E.ONin Steven's Croftin voimalaitos Lockerbiessa, Skotlannissa on Ison-Britannian suurin puuta polttoaineenaan hyödyntävä biovoimalaitos. Voimalaitoksen teho on 44 MWe:a ja se tuottaa sähköä 70 000 kotiin Skotlannissa.

Nigel Earp, palvelupäällikkö, EMEA, Valmet, puh. +44 77 68 88 8926
Owe Asp, johtaja, Energiapalvelut, Palvelut-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +46 708 220 929

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Automaatiojärjestelmillämme ja virtauksensäätöratkaisuillamme palvelemme vielä laajempaa prosessiteollisuuden asiakaskuntaa. Yli 19 000 ammattilaistamme työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä.

Yhtiöllä on yli 220 vuoden teollinen historia ja vahva näyttö jatkuvasta parantamisesta ja uudistumisesta. Valmetin liikevaihto vuonna 2023 oli noin 5,5 miljardia euroa.

Valmetin osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä, ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa.

Seuraa meitä valmet.fi | X | X (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | Instagram (IR) |