Valmet toimittaa monipolttoainekattilan ja savukaasujen käsittelyjärjestelmän Oulun Energian Laanilan biovoimalaitokselle

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 25.1.2018 klo 11:00

Valmet toimittaa monipolttoainekattilan sekä savukaasujen käsittelyjärjestelmän Oulun Energian Laanilan voimalalle. Kattila oheislaitteistoineen tulee korvaamaan tuotannosta poistuvan Toppila I -voimalaitosyksikön, joka ei enää täytä 2020-luvun ympäristövaatimuksia. Uusi biovoimalaitos tukee Oulun Energian hiilineutraalisuustavoitetta, jonka mukaan yritys tulee asteittain vähentämään ja kokonaan poistamaan turpeen polttoainevalikoimastaan 2040-luvulla.

Tilaukset sisältyvät Valmetin vuoden 2018 ensimmäisen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilausten yhteisarvo on noin 70 miljoonaa euroa.

Biovoimalaitos tulee tuottamaan 75 MW sähköä ja 175 MWth kaukolämpöä sekä mahdollisesti myös prosessihöyryä teollisuuden tarpeisiin.

"Biovoimalaitos tuottaa yhteistuotantomenetelmällä sekä sähköä että lämpöä, ja on kokonaistaloudellisesti paras vaihtoehto varmistamaan oululaisten kotien ja rakennusten lämmityksen pitkälle tulevaisuuteen", toteaa Oulun Energian toimitusjohtaja Juhani Järvelä.

Tietoa Valmetin toimituksesta

Valmetin toimitukseen sisältyvän kiertoleijuteknologiaa hyödyntävän CYMIC-kattilan pääasiallisina polttoaineina tullaan käyttämään biomassaa, turvetta ja kierrätyspolttoainetta. Kattilassa voidaan polttaa tehokkaasti myös pelkkää biomassaa. Kattila tuottaa 80 kg/s korkeapainehöyryä 120 bar paineessa ja 540 °C lämpötilassa. Höyryteho on 195 MWth. Höyryn parametreja voidaan tulevaisuudessa muuttaa riippuen poltettavan kierrätyspolttoaineen laadusta ja osuudesta.

Toimitukseen sisältyvän savukaasujen puhdistuslaitteiston avulla pystytään täyttämään kiristyvät päästörajoitukset. Savukaasujen käsittelyjärjestelmään kuuluu puhdistuksen lisäksi savukaasun lauhdutin, jolla voidaan tuottaa 55MWth kaukolämpöä. Syntyvästä lauhteesta puhdistetaan vettä voimalaitoksen käyttöön sekä kaukolämpöjärjestelmän lisävedeksi

"Olemme erittäin tyytyväisiä tultuamme valituksi Oulun Energian teknologiakumppaniksi. Tämä on myös Valmetin kannalta merkittävä sopimus ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Kehitämme aktiivisesti teknologioita, joiden avulla on mahdollisuus käyttää uusiutuvia polttoaineita sekä parantaa  polttoainetehokkuutta. Savukaasujen puhdistuslaitteisto tulee parantamaan voimalaitoksen energiatehokkuutta ja kaukolämmön tuotantokapasiteettia sekä vähentämään voimalaitoksen päästöjä", kertoo Valmetin Energia-liiketoimintayksikön johtaja Kai Janhunen.

Valmet on toimittanut tuotannosta poistettavan, vuodesta 1977 käytössä olleen Toppila I -kattilan, jossa käytettiin turpeen pölypolttoteknologiaa ja joka muutettiin hyödyntämään leijukerrosteknologiaa vuonna 1996.

Tietoa asiakkaasta Oulun Energia Oy

Oulun Energia on energiayhtiö, joka tuottaa kodin, yritysten ja yhteiskunnan energiapalveluja. Toiminta kattaa koko energia-alan arvoketjun: raaka-aineiden tuotannon, sähkön ja lämmön tuotannon, myynnin ja jakelun sekä alan erilaiset palvelut kuten älykkäät energiapalvelut, verkonhallinnan, urakoinnin ja ylläpidon. Konsernin palveluksessa on lähes 400 ammattilaista.

Havainnekuva Laanilan biovoimalaitoksesta. (Kuva: Oulun Energia / UKI Arkkitehdit)

Jouni Kinni, Myyntipäällikkö, Projektit, EMEA, Sellu ja energia -liiketoimintalinja, Valmet
tel. +358 40 062 3610, jouni.kinni@valmet.com

Valmetin liikevaihto vuonna 2016 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.