Valmet uudistaa Storan Enson aallotuskartonkitehtaan pesuprosessialueen Heinolassa

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 7.6.2017 klo 11.00

Valmet toimittaa Storan Enson Heinolan aallotuskartonkitehtaan pesuprosessialueen uudistuksen, joka toteutetaan TwinRoll Evolution -pesupuristimella. Uudistus parantaa Heinolan NSSC-linjan (Neutral-Sulfite Semi-Chemical) pesua ja sen myötä tuotteiden laatua ja tehtaan kilpailukykyä.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2017 ensimmäisen neljänneksen saapuneisiin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Uudistetun koneen on määrä käynnistyä keväällä 2018.

"Tämä on ensimmäinen Valmetin viidennen sukupolven TwinRoll-pesupuristimen toimitus Suomeen. Puristin tekee tuotannon entistä joustavammaksi ja tehostaa NSSC-massan pesua ennen kartonkikonetta sekä parantaa lopputuotteen laatua", sanoo Valmetin prosessipäällikkö Lari Lammi.

"Haluamme tehostaa massan pesua kohtuullisessa vesimäärässä. TwinRoll-puristin osoittautui tehokkaaksi ratkaisuksi myös tilankäytön kannalta. Vaihtoehdoissa oli enemmän pesureita tai ne olivat suurempia. Odotamme kovasti käynnistystä, jotta pääsemme näkemään TwinRoll-puristimen pesutehon käytännössä", sanoo Storan Enson Heinolan tehtaan prosessikehitysjohtaja Timo Riuttanen.

Tietoa Valmetin toimituksesta

Toimitus sisältää Valmetin TwinRoll Evolution (TRPE) -pesupuristimen sekä perussuunnittelun, koulutuksen, tehdaspalvelut ja varaosat. Pesupuristimen ominaisuuksia ovat mäntäpesu ja puristus 30-32 prosentin sakeuteen 2,5-10 prosentin syöttösakeudella. TRPE-pesupuristin on ihanteellinen ratkaisu käyttökohteisiin, joissa tarvitaan suurta pesutehoa ja kapasiteettia.

Tietoa Stora Ensosta ja Heinolan aallotuskartonkitehtaasta

Stora Enso on johtava uusiutuvien ratkaisujen tarjoaja pakkausmateriaaleissa, biomateriaaleissa, puutuotteissa ja paperissa. Yhtiön markkinat ovat maailmanlaajuiset. Stora Ensolla on noin 25 000 työntekijää yli 35 maassa, ja yhtiö on noteerattu Helsingin ja Tukholman pörsseissä.  Yhtiön liikevaihto vuonna 2016 oli 9,8 miljardia euroa ja operatiivinen liiketulos 191 miljoonaa euroa.

Heinolan tehdas tuottaa puolikemiallista aallotuskartonkia aaltopahviteollisuuden raaka-aineeksi. Heinolan tehtaan valmistama puolikemiallinen aallotuskartonki on kehitetty erityisesti vaativiin olosuhteisiin ja korkeaan vaatimustasoon.

Tehtaalla on noin 230 työntekijää. Se on integroitu sellu- ja kartonkitehdas, jonka tuotantokapasiteetti on 300 000 tonnia vuodessa.

Lari Lammi, prosessipäällikkö, Kuidunkäsittely-yksikkö, Valmet, puh. 040 571 6661

Valmetin liikevaihto vuonna 2016 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal