Valmetin toimittamat uudet sellun kuivatuslinjat käynnistetty Klabinin tehtaalla Brasiliassa

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 4.5.2016 klo 11:00

Kaksi uutta Valmetin toimittamaa sellun kuivatuslinjaa on käynnistetty Klabinin uudella sellutehtaalla, joka sijaitsee Ortigueirassa Paranán osavaltiossa Brasiliassa. Ensimmäinen sellupaali tuotettiin aikataulun mukaisesti 4.3.2016.

Klabinin uuden sellutehtaan tuotantokapasiteetti on 1,5 miljoonaa tonnia sellua vuodessa, josta 1,1 miljoonaa tonnia on eukalyptuksesta valmistettua valkaistua lyhytkuitusellua ja 400 000 tonnia havupuusta tehtyä pitkäkuitusellua. Osa pitkäkuitusellusta muutetaan revinnäismassaksi, tehden Klabinin sellutehtaasta maailman ainoan, joka on suunniteltu valmistamaan kolmea sellulajia.

"Lyhytkuitusellun kuivatuskone, jonka toimitimme Klabinille, tuotti ensimmäisen sellupaalin sopimusaikataulun mukaan. Tämä on hieno saavutus koko tiimille, joka on tehnyt kovasti töitä yhden maailman suurimman sellun kuivatuskoneen rakentamisessa. Toimitetun koneen leveys on 9,5 metriä. Nyt kaksi maailman suurinta kuivatuskonetta, molemmat Valmetin toimittamia, ovat käytössä Brasiliassa", sanoo Valmetin projektipäällikkö Norbert Schwarz.

"Klabin kiittää rahoittajiaan, toimittajiaan, kumppaneitaan ja henkilöstöään tämän projektin mahdollistamisesta ja toteuttamisesta. Tämä on historiamme suurin investointi", yritys kommentoi tiedotteessaan ensimmäisten sellupaalien valmistamisen jälkeen.

Tietoa asiakkaasta Klabin S.A.

Klabin on Brasilian suurin paperintuottaja ja -viejä. Yritys tuottaa pakkauspaperia ja kartonkia, aaltopahvia ja teollisuuspakkauksia, sekä myy puuta tukkeina. Klabin perustettiin vuonna 1899 ja sillä on tällä hetkellä yhteensä 15 tuotantolaitosta Brasiliassa ja yksi Argentiinassa. Yrityksellä on neljä liiketoiminta-aluetta: Metsät, Sellu, Paperi (kartonki, voima- ja kierrätyspaperi) sekä Pakkaus (aaltopahvi ja teollisuussäkit)

Norbert Schwarz, projektipäällikkö, Etelä-Amerikka, Valmet, puh. +55 41 9971 1625

Paulo Aguiar, myynti- ja markkinointipäällikkö, Etelä-Amerikka, Valmet puh. +55 41 9989 0426

Valmetin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.