Valmet toimittaa Valmet IQ -laadunhallintajärjestelmän Metsä Boardin Husumin tehtaan ekstruusiopäällystyslinjalle

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 16.6.2016 klo 13:00

Metsä Board on tilannut Valmetilta Valmet IQ -laadunhallintajärjestelmän uudelle ekstruusiopäällystyslinjalleen, joka otetaan käyttöön Husumin tehtaalla Ruotsissa vuoden 2017 ensimmäisellä puoliskolla. Tilaus on jatkoa Valmetin toimittamille Valmet IQ -järjestelmille Husumin uudelle taivekartonkikone 1:lle ja päällystyskoneelle.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2016 toisen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Vastaavien automaatiojärjestelmien toimitussopimusten arvo on yleensä alle miljoona euroa.

"Valmetin toimittama uusi laadunhallintajärjestelmä tukee työtämme eri tuotantovaiheissa. Prosessinhoitajat voivat päivittäisessä työssään valvoa tuotteita yhdestä järjestelmästä, yhdistellä erilaisia näkymiä ja siten varmistaa tehokkaan ja tasalaatuisen tuotannon", sanoo Metsä Boardin teknologiajohtaja Kai Vikman.

"Kolmannen laadunhallintajärjestelmän toimittaminen Husumin tehtaalle on merkittävä mahdollisuus jälleen kerran näyttää, että Valmet pystyy toimittamaan kokonaisen laadunmittaus- ja hallintajärjestelmän niin päällystetyille kuin päällystämättömille paperilaaduille", toteaa Valmetin jatkuvatoimisista laadunhallintaratkaisuista vastaava myyntipäällikkö Mikael Jonzon.

Teknistä tietoa toimituksesta

Toimitus sisältää kaksi mittaraamia, joista ensimmäinen mittaa paperin neliöpainoa, kosteutta ja paksuutta ennen päällystystä. Toinen mittaraami mittaa ja säätää ekstruusiopäällysteen paksuutta kartongin kummallakin puolella. Valmet toimittaa linjalle myös kone- ja poikkisuuntaiset säädöt.

Ekstruusiopäällysteen paksuutta mittaa muunnos menestyksekkäästä patentoidusta Valmet IR Coat Weight -anturista. Anturiteknologia korreloi suoraan ekstruusiopäällysteen painoon ja anturilla voidaan mittaa suoraan myös kosteutta.

Tietoja asiakkaasta Metsä Board

Metsä Board on johtava eurooppalainen taivekartongin ja valkoisen ensikuitulainerin valmistaja. Sen keveät kartongit on kehitetty ennen muuta kuluttaja-, myymälä- ja tarjoilupakkauksiin. Yhtiön käyttämä puhdas ensikuitu on uusiutuvaa raaka-ainetta pohjoisista metsistä.

Metsä Boardin maailmanlaajuinen myyntiverkosto palvelee merkkituotevalmistajia, jalostajia ja tukkureita. Yhtiön liikevaihto vuonna 2015 oli 2,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 600 henkilöä. Metsä Board kuuluu Metsä Groupiin, ja sen osake listataan Nasdaq Helsingissä.

Mikael Jonzon, myyntipäällikkö, Automaatio, Valmet, puh. +46 702 750061

Valmetin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.