Valmet toimittaa savukaasujen rikinpoistojärjestelmän CIECH Soda Polskalle Puolaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 26.1.2016 klo 11:00

Valmet on allekirjoittanut sopimuksen CIECH Soda Polska S.A.:n kanssa savukaasujen rikinpoistojärjestelmän toimittamisesta Soda Polskan Janikowon sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitokseen (CHP) Puolaan. Tämä on toinen rikinpoistojärjestelmäsopimus CIECH Soda Polskalle. Elokuussa 2015 Valmet sopi samanlaisen rikinpoistolaitoksen, johon sisältyy selektiivinen katalyyttinen pelkistysjärjestelmä (SCR), toimittamisesta yhtiön Inwroclawin sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitokselle.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2015 viimeisen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvo on noin 20 miljoonaa euroa.

"Investointi pidentää Janikowon yhteistuotantolaitoksen käyttöikää ja auttaa noudattamaan teollisuuden päästödirektiiviä vähentämällä laitoksen rikkidioksidi- ja hiukkaspäästöjä", sanoo CIECH Soda Polskan investointijohtaja Marcin Malek.

Janikowon kemiantehdas (Kuva: CIECH Soda Polska S.A.)

Toimituksen tekniset tiedot

Janikowon sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitos tuottaa energiaa puolalaisen CIECH-konsernin omistamalle Janikowon kemialliselle tehtaalle. Yhteistuotantolaitos sisältyy Puolan kansalliseen siirtymäsuunnitelmaan, jolla tavoitellaan yhdenmukaisuutta teollisuuden päästödirektiivin kanssa. Laitoksen on noudatettava tiukkoja vuosittaisia rikkidioksidin, typen oksidien ja hiukkasten päästörajoja vuodesta 2017 alkaen.

Valmetin toimituslaajuuteen sisältyy märkään kalkkikiveen perustuvan savukaasujen rikinpoistojärjestelmän (FGD) toimitus kahteen laitoksella olevaan 140 tonnia höyryä tunnissa tuottavaan hiilikattilaan savukaasujen rikinpoistoa varten. FGD-ratkaisun kaupallinen käyttö aloitetaan suunnitelmien mukaan syyskuussa 2017.

"Märkään kalkkikiveen perustuvan FGD-ratkaisumme etuna ovat rikinpoistoprosessissa käytettävän kalkkikivisorbentin suhteellisen alhaiset kustannukset sekä lopputuotteena syntyvän kalkin tuotanto. Kalkkia puolestaan käytetään rakennusteollisuudessa monenlaisiin sovelluksiin. Janikowossa on lisäksi etuna se, että sorbenttina voidaan käyttää laitoksella käytössä olevan puolikuivan menetelmän lopputuotetta ilman lisäkustannuksia", sanoo Valmetin Keski-Euroopan myyntipäällikkö Frank Ligthart.

Tietoja asiakkaasta CIECH Soda Polska S.A.

CIECH Soda Polska S.A. on CIECH-konsernin kokonaan omistama tytäryhtiö, jolla on kaksi soodatehdasta Puolassa - Inowroclawissa ja Janikowossa. CIECH-konserni on yksi Euroopan johtavista kemianteollisuuden toimijoista. Konserniin kuuluu kaikkiaan kahdeksan tuotantolaitosta, myyntiyhtiöitä ja palvelutuotantoa. Konsernin päätuotteita ovat kalsinoitu sooda (Euroopan toiseksi suurin tuottaja), natriumbikarbonaatti, suola, polyesterihartsi, maatalouden kemiantuotteet, lasi ja muut kemialliset tuotteet. Näitä tuotteita käytetään mm. lasi-, elintarvike- ja huonekaluteollisuudessa, pesuaineiden valmistuksessa sekä maataloudessa ja rakennusteollisuudessa.

Frank Ligthart, myyntipäällikkö, Keski-Eurooppa, Valmet, puh. +358 40 561 9612

Tarja Korhonen, myyntipäällikkö, Ympäristöjärjestelmät, Valmet, puh. +358 40 830 4433

Roman Szerszen, Valmetin Puolan toimintojen johtaja, puh. +48 601 287 150

Valmet on maailman johtava teknologian, automaation ja palveluiden toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Valmetin visiona on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjonnan ytimen muodostavat sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Valmetin edistyksellisiin automaatioratkaisuihin sisältyvät niin yksittäiset mittaukset kuin koko tehtaan kattavat avaimet käteen automaatioprojektit.

Valmetin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 2,5 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.