Valmet toimittaa kolme kattilalaitosta ja automaatiojärjestelmän Kilpilahden uuteen voimalaitokseen Porvoossa

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 23.3..2016 klo 12:00

Valmet toimittaa kolme kattilalaitosta ja automaatiojärjestelmän Kilpilahden uuteen yhdistettyyn lämpö- ja sähkövoimalaitokseen, joka rakennetaan Porvooseen. Uusi voimalaitos tuottaa höyryä, sähköä ja syöttövettä Nesteen jalostamolle ja Borealiksen petrokemiantehtaalle. Voimalaitoksen rakennuttaa Kilpilahden Voimalaitos Oy, josta Neste omistaa 40 %, Veolia 40 % ja Borealis 20 %. Uuden voimalaitoksen arvioidaan käynnistyvän 2018.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2016 ensimmäisen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvo on noin 100 miljoonaa euroa. Laitteistot Valmetilta tilasi Tecnicas Reunidas, joka vastaa voimalaitoksen suunnittelusta, hankinnoista ja rakentamisesta avaimet käteen -periaatteella.

"Voimalaitos toimittaa energiaa teolliseen prosessiin ja on teknisesti haastava. Ratkaisussamme yhdistämme laajan osaamisemme kattilateknologiasta, savukaasujen puhdistuksesta ja prosessiautomaatiosta mahdollistamaan Kilpilahden voimalaitoksen joustavan polttoaineiden käytön, korkean käytettävyyden ja alhaiset päästöt. Kattiloissa voidaan käyttää energiantuotannon polttoaineena useita jalostamon ja petrokemianlaitoksen kiinteitä ja kaasumaisia sivuvirtoja", sanoo Valmetin EMEA-alueen energia- ja palvelumyynnistä vastaava johtaja Kai Mäenpää

Teknisiä tietoja toimituksesta

Valmetin toimitus sisältää kolme kattilaa, savukaasujen puhdistusjärjestelmät sekä voimalaitoksen automaatiojärjestelmän. Yksi kattiloista on Valmet CYMIC -boileri, joka perustuu kiertoleijupetiteknologiaan, ja kaksi kattiloista on öljy/kaasukattiloita. Jokaisen kattilan polttoaineteho on 150 megawattia (MW). Kattiloihin liitetään savukaasujen puhdistusjärjestelmät sisältäen pussisuodattimet ja märkäpesurit. Valmet DNA -automaatiojärjestelmä kattaa koko voimalaitoksen. Sopimukseen sisältyy myös laitteiden asennus ja käyttöönotto sekä koulutus.

Kattiloissa yhdistyy korkea polttotehokkuus ja jalostamon useiden eri kiinteiden ja kaasumaisten sivuvirtojen käyttö polttoaineena. Uusi voimalaitos täyttää kaikilta osiltaan uusimmat ympäristövaatimukset, kuten Euroopan komission teollisuuspäästödirektiivin (IED) säännökset.

Kai Mäenpää, myyntijohtaja, energia ja palvelut, EMEA-alue, Valmet, puh. +358 10 676 2410

Kilpilahden voimalaitos Oy
Neste, Veolia ja Borealis ovat sopineet yhteisyrityksestä, joka rakentaa yhdistetyn lämpö- ja sähkövoimalan Nesteen jalostamon ja Borealiksen petrokemiantuotannon tarpeisiin Porvoossa. Laitos tuottaa höyryä ja muita käyttöhyödykkeitä. Neste ja Veolia omistavat Kilpilahden voimalaitos -nimisestä yhteisyrityksestä kumpikin 40 % ja loput 20 % omistaa Borealis. Neste maksaa osuutensa yhteisyrityksen pääomasta luovuttamalla nykyisen Kilpilahden voimalansa yhteisyritykselle.

Uuden voimalaitoksen höyryntuotantokapasiteetti on 450 megawattia ja sähköntuotantokapasiteetti 30 megawattia. Voimalayksiköt käyttävät polttoaineenaan Nesteen ja Borealiksen sivuvirtoja, joista asfalteeni on pääpolttoaine.

Tecnicas Reunidas (TR)
Técnicas Reunidas on yksi harvoista yrityksistä, joka työskentelee öljy- ja kaasuteollisuuden, sähköntuotannon, öljynjalostuksen ja petrokemian teollisuuden aloilla. Vuodesta 1959 TR on suunnitellut ja rakentanut yli tuhat teollista laitosta yli 60 maahan.

Valmet on maailman johtava teknologian, automaation ja palveluiden toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Valmetin visiona on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjonnan ytimen muodostavat sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Valmetin edistyksellisiin automaatioratkaisuihin sisältyvät niin yksittäiset mittaukset kuin koko tehtaan kattavat avaimet käteen automaatioprojektit.

Valmetin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 2,5 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.