Valmet ottaa käyttöön 3D-tulostusteknologian valmistusprosesseissaan

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 30.11.2016 klo 11:00

Valmet on ottanut käyttöön 3D-tulostusteknologian valmistusprosesseissaan yhtenä ensimmäisistä kansainvälisen sellu- ja paperiteollisuuden teknologiatoimittajista lyhentääkseen läpimenoaikojaan.

"3D-tulostus tai toiselta nimeltään materiaalia lisäävä valmistus on erinomainen esimerkki uudesta nousevasta teknologiasta, joka tarjoaa Valmetille valtavasti mahdollisuuksia tulevaisuudessa. Olemme ottaneet ison askeleen kohti seuraavan sukupolven tuotteita, joita aiemmat tuotantoprosessit eivät rajoita", sanoo Valmetin tutkimus- ja tuotekehitysjohtaja Ari Saario.

Valmet avasi viime keväänä Sundsvallissa Ruotsissa uuden 3D-osaamiskeskuksen, jossa uudella teknologialla on menestyksekkäästi valmistettu valumuotteja ja valikoituja varaosia. Tulostusmateriaaleina on käytetty alumiinia sekä Inconelia ja 316L-terästä. Keskuksessa testataan erilaisia tulostusmateriaaleja ja tutkitaan, mitä tuotteita voisi tulostaa kolmiulotteisena.

Läpimenoaika ja markkinoille tuontiaika lyhenevät

3D-tulostuksen etu sellu- ja paperitehtaille näkyy nopeampina läpimenoaikoina, kun tarvitaan uusi asiakaskohtainen valumuotti. Lisäksi asiakkaiden tarvitsemia osia voidaan tulostaa nopealla toimitusajalla.

Valmetille uusi valmistusmenetelmä antaa mahdollisuuden lyhentää uusien tuotteiden markkinoille tuontiaikaa. Muotteja ja osia voidaan valmistaa niiden muodosta riippumatta ilman, että tarvittavat työkalut enää asettavat rajoitteita.

Tietoja 3D-tulostuksesta tai materiaalia lisäävästä valmistuksesta

Termit 3D-tulostus tai materiaalia lisäävä valmistus tarkoittavat samaa prosessia, jossa komponentti tuotetaan digitaalisen 3D-suunnittelutiedon pohjalta lisäämällä materiaalia kerroksittain.

Materiaalia lisäävä valmistus on termeistä tarkempi, sillä se kuvaa ammattimaista tuotantotekniikkaa. Tuotetta ei työstetä kiinteästä kappaleesta, vaan se rakentuu kerros kerrokselta jauhemaisessa muodossa saatavilla olevista materiaaleista, kuten erilaisista metalleista, muoveista tai komposiittimateriaaleista.

3D-tulostusta voidaan käyttää asiakaskohtaisilla kuvioilla varustettujen jauhinsegmenttien valumuottien valmistamiseen

Ari Saario, tuotekehitysjohtaja, Valmet, puh. 050 590 2046

Valmetin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.