Valmet lisää laboratoriokuituanalysaattoriinsa uusia ominaisuuksia

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 18.5.2016 kello 11:00

Valmet lisää Valmet FS5 -laboratoriokuituanalysaattoriinsa (Valmet Fiber Image Analyzer) uusia mittausominaisuuksia, jotka nostavat massa- ja paperikuitunäytteiden laboratoriotestauksen uudelle tasolle.

Valmet FS5 -laboratoriokuituanalysaattori tuli markkinoille vuonna 2013 ja on käytössä jo 60 tehtaalla. Valmet on toimittanut 30 vuoden aikana kaikkiaan yli tuhat kuidun ominaisuuksia mittaavaa analysaattoria. Valmet FS5 täyttää ISO-standardin vaatimukset kuidun pituuden mittaamiselle. Analysaattoria on helppo käyttää eikä käyttöönotto vaadi erityistä koulutusta. Analysaattori pystyy mittaamaan jopa sadan näytteen kuituominaisuudet kahdeksan tunnin työvuoron aikana. Näytteen automaattisen sakeussäädön ansiosta inhimilliset virheet jäävät pois, sillä näytteet syötetään analysaattoriin ilman isompia erityisvalmisteluja.

Analysaattorit voidaan räätälöidä asiakastarpeen mukaisesti sisältämään vain tarvittavat mittaukset. Myös analyysiasetukset ja raportit ovat helposti ohjelmoitavissa kullekin asiakkaalle sopiviksi. Kunnossapitotarve on vähäinen, eikä kalibrointia asiakkaan luona tarvita, sillä jokainen yksikkö kalibroidaan akkreditoidulla kalibrointityökalulla Valmetin tehtaalla Kajaanissa.

Uudet mittaukset ennustavat paremmin lopputuotteen laatua

Massan lujuuspotentiaalia on nyt mahdollista helposti ennustaa prosessinäytteistä. Parempi ymmärrys kuitujen ominaisuuksista auttaa paperinvalmistajia myös hallitsemaan prosessejaan paremmin sekä saamaan aikaan haluamaansa lopputuotteen laatua massasekoitusta optimoimalla ja käyttämällä vähemmän energiaa esimerkiksi jauhatuksessa.

"Asiakkaamme ovat ottaneet Valmet FS5:n uuden gravimetrisen pituusmassatuloksen vastaan erittäin hyvin. Todellinen pituusmassa-arvo on tärkeä, sillä sitä voidaan käyttää paperin rakenteen ennustamiseen. Nyt tämä tulos on mahdollista saada helpommin ja nopeammin kuin koskaan aiemmin ilman hankalaa ja aikaa vievää näytteen valmistelua. Tuotekehityksemme on lähestynyt asiaa aivan uudella tavalla yhdistämällä sekä optisten että gravimetristen pituusmassa-arvojen hyödyt, mikä säästää asiakkailta aikaa ja rahaa", sanoo Valmet FS5:stä vastaava tuoteryhmäpäällikkö Tuomo Kälkäjä.

Valmet FS5 mittaa nyt myös kuidun soluseinämän paksuutta ja poikkipinta-alaa kuten jo aiemman sukupolven Valmet-analysaattorit sekä raportoi keskiarvot koko näytteelle. Tulokset auttavat ymmärtämään, miten massan ominaisuudet vaikuttavat lopputuotteen ominaisuuksiin.

Entistä parempi käyttöliittymä

Käyttäjiltä saadun palautteen pohjalta Valmet on kehittänyt analysaattorin käyttöliittymää sekä lisännyt ajomallien ja raporttien räätälöitävyyttä. Valmet FS5 -analysaattorin käyttö on entistä helpompaa sellu- ja paperitehtaiden rutiinitestauksessa ja täyttää myös tutkimuslaboratorioiden vaatimukset. Uudet ominaisuudet ja kehittyneempi käyttöliittymä ovat saatavilla myös päivityksenä asiakkailla jo käytössä oleviin analysaattoreihin.

Tuomo Kälkäjä, Manager, Paper Testing and Laboratory Analyzers, Automaatio, Valmet,
puh. 050 31 70 803

www.valmet.com/fs5
www.valmet.com/analyzers

Kuva: Valmet Fiber Image Analyzer - Valmet FS5 -laboratoriokuituanalysaattori

Kuva: Kuva kuidun ominaisuuksista Valmet FS5 -laboratoriokuituanalysaattorilla

Valmetin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.