Valmet levererar grönlutsklarnare till Stora Ensos bruk i Skoghall

Valmet Oyjs pressmeddelande 24 maj, 2019 11:00

Valmet kommer att leverera en OptiClear(TM) grönlutsklarnare till Stora Ensos bruk i Skoghall. Igångkörningen är planerad till våren 2020.

Ordern ingick i Valmets orderingång för första kvartalet 2019. Värdet på ordern avslöjas inte.

"Valmets OptiClear kommer att öka tillgängligheten i grönlutsanläggningen och ge en renare grönlut till släckaren. Det ger i sin tur en stabilare lutcykel i bruket. Driften av OptiClear är enkel och kräver mindre underhåll i jämförelse med vår nuvarande utrustning. Utrustningen kommer också att kunna användas i  framtida utbyggnader," säger Michelle Nylander, produktionschef Power Recovery and Environment, på Stora Ensos bruk i Skoghall.

"Vi fortsätter att leverera produkter som passar våra kunders behov baserat på vår flexibla produktportfölj. OptiClear bidrar till en perfekt mix mellan investering och driftskostnad, med ett bra processresultat och minimerat underhåll,” säger Patrik Lidbäck, försäljningschef, Pulp and Energy, Valmet.

Information om Valmets leverans

I Valmets leverans ingår en ny OptiClear som inkluderar polymer station och instrumentering, elmotorer, plattformar, rör och montage.

Information om kunden Stora Enso och bruket i Skoghall

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Skoghalls bruk är en världsledande tillverkare av kartong och livsmedelsförpackningar. Den årliga kapaciteten är 775 000 ton kartong och 635 000 ton massa.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Patrik Lidbäck, försäljningschef, Pulp and Energy affärslinje, Valmet, tel. +46 70 715 4723

Valmet Corporation är den ledande globala utvecklaren och leverantören av process teknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Vårt mål är att ge våra kunder världens bästa service.

Valmets omfattande teknikutbud inkluderar såväl massabruk, produktionslinjer för tissue, kartong och papper, som kraft- och värmeanläggningar för energiproduktion. Valmets innovativa service- och automationslösningar förbättrar driftsäkerheten och prestandan i våra kunders processer och effektiviserar användningen av råmaterial och energi.

Valmets nettoomsättning 2018 var cirka 3,3 miljarder euro. Våra 13 000 medarbetare runt om i världen finns nära kunderna och arbetar för att förbättra deras resultat - varje dag. Valmets huvudkontor ligger i Esbo, Finland, och företaget är noterat på NASDAQ Helsingforsbörsen.

Mer information finns på  www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal

Processing of personal data