Valmets juldonation går till tre humanitära organisationer

Valmet Corporations pressmeddelande den 14 december 2015 klockan 10:00 EET (Översättning)

Valmet årliga juldonation går i år till tre globala humanitära och bevarande organisationer: Rädda Barnen, WWF och UN Women. Valmet donerar totalt 18 000 euro till dessa tre organisationer.

"I andan av de kommande helgerna vill vi fortsätta vår tradition att stödja utvalda globala humanitära och bevarande organisationer. Som vanligt har vår personal runt om i världen aktivt röstat fram vart donationen ska gå, och i år fick Rädda Barnen flest röster," säger Anu Salonsaari-Posti, Senior Vice President, Marketing and Communications, Valmet.

Valmets donation kommer att delas upp mellan de tre organisationerna baserat på resultatet av röstningen. De utvalda organisationerna arbetar med globala kampanjer för att förbättra barns rättigheter, bidra till att bevara skogarna och förbättra levnadsvillkoren i flyktinglägren.

Som ett led i de lokala programmen, har Valmet donerat vattenfilter till Keng Zhen Centrals grundskola i Jiaxian, Kina tidigare i år, för att säkerställa tillgången på färskvatten till dryck och matlagning. Valmet har även gjort en donation genom Röda Korset för att stödja räddnings- och ombyggnadsarbeten efter jordbävningen i Nepal.

För mer information kontakta:
Anu Salonsaari-Posti, SVP, Marketing and Communications, Valmet, tel. +358 50 453 4262
Laura Puustjärvi, Head of Sustainability, Valmet, tel. +358 50 337 4473

Valmet är den ledande globala utvecklaren och leverantören av teknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Valmets mål är att ge sina kunder världens bästa service.

Valmet har omkring 1500 medarbetare i Sverige som jobbar i nära samarbete med ett stort antal kunder. I Sverige kommer tekniken i tre av fyra pappersbruk från oss. Vi har flera produktions- och R&D enheter varav de största finns i Göteborg, Karlstad och Sundsvall.

Valmets service inkluderar allt från outsourcing av underhåll till reservdelar och förbättringar av fabriker och anläggningar. Vårt starka teknikutbud omfattar såväl hela massafabriker och produktionslinjer för mjukpapper, kartong och papper, som kraftverk för produktion av bioenergi. Valmets avancerade automationslösningar sträcker sig från enstaka mätningar till omfattande, nyckelfärdiga automationsprojekt för hela anläggningar.

Valmets nettoomsättning 2014 var cirka 2,5 miljarder euro. Våra 12 000 medarbetare runt om i världen finns nära kunderna och arbetar för att förbättra deras resultat - varje dag. Valmets huvudkontor ligger i Esbo, Finland, och företaget är noterat på NASDAQ OMX Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.se, www.twitter.com/valmetglobal