Valmet levererar kausticeringssystem till BillerudKorsnäs massabruk i Skärblacka

Valmet AB:s pressmeddelande den 7 juli 2015 klockan 10:00 CET

Valmet kommer att leverera ett kausticeringssystem till BillerudKorsnäs massabruk i Skärblacka. Uppstarten av den ombyggda anläggningen planeras i juni 2016.

Ordern inkluderas i Valmets orderingång för andra kvartalet 2015 och ordervärdet kommer inte att offentliggöras.

”Valmet har tidigare levererat en ombyggnation av sodapannan och en ny indunstningsanläggningen till bruket i Skärblacka. Den här uppgraderingen gör det möjligt att öka produktionskapaciteten, då befintlig utrustning har blivit för liten och är i behov av omfattande underhåll,” säger Thomas Malmqvist, Sales Manager, Pulp and Energy från Valmet.

Detaljer om leveransen

Den nya utrustningen som ska installeras av Valmet är ett vitlutsfilter av typ PDW och ett kausticeringskärl. Vitlutsfiltret producerar en klar vitlut vilket ökar effektiviteten och tillgängligheten i massaproduktionsprocessen. Separationen av vitlut från mesan sker genom tryckfiltrering. Efter ombyggnationen kommer kausticeringsanläggningen att klara en kapacitet på 5 200 m3 vitlut per dag.

Valmets PDW filter

Om kunden BillerudKorsnäs och Skärblacka bruk

BillerudKorsnäs är ett ledande företag inom förnybart förpackningsmaterial. Tillsammans med sina partners skapar de smarta förpackningslösningar. Företaget har ca 4 300 anställda och åtta produktionsanläggningar, varav ett är bruket i Skärblacka

Skärblacka bruk utvecklar och tillverkar allt från starkt, poröst säckpapper till fluting och vitt maskinglättat kraftpapper. Brukets produktionskapaciteten är 430 000 ton/år.

VALMET AB

För mer information, kontakta:
Thomas Malmqvist, Sales Manager, Pulp and Energy Business Line, Valmet, Tel. +46 70 310 53 22

Valmet är den ledande globala utvecklaren och leverantören av teknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Valmets mål är att ge sina kunder världens bästa service.

Valmet har omkring 1500 medarbetare i Sverige som jobbar i nära samarbete med ett stort antal kunder. I Sverige kommer tekniken i tre av fyra pappersbruk från oss. Vi har flera produktions- och R&D enheter varav de största finns i Göteborg, Karlstad och Sundsvall.

Valmets service inkluderar allt från outsourcing av underhåll till reservdelar och förbättringar av fabriker och anläggningar. Vårt starka teknikutbud omfattar såväl hela massafabriker och produktionslinjer för mjukpapper, kartong och papper, som kraftverk för produktion av bioenergi. Valmets avancerade automationslösningar sträcker sig från enstaka mätningar till omfattande, nyckelfärdiga automationsprojekt för hela anläggningar.

Valmets nettoomsättning 2014 var cirka 2,5 miljarder euro. Våra 12 000 medarbetare runt om i världen finns nära kunderna och arbetar för att förbättra deras resultat – varje dag. Valmets huvudkontor ligger i Esbo, Finland, och företaget är noterat på NASDAQ OMX Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.se, www.twitter.com/valmetglobal