Italienska Sofidel SPA köper ytterligare två energieffektiviseringsystem från Valmet

Valmet Corporations pressmeddelande den 23 juni 2015 10.00 EET (översättning)

Den italienska papperstillverkaren Sofidel var först i världen med att installera Valmets nya energieffektiviseringssystem, Advantage ReTurne, vid sitt bruk Delicarta i Valdottavo förra sommaren. Det är ett unikt system som återvinner energi som tidigare gått till spillo, och omvandlar den till elektricitet som kan användas i tillverkningsprocessen. Den första installationen var så lyckad så Sofidel nu har bestämt sig för att köpa likadan utrustning till ytterligare två av sina pappersbruk i Italien och Polen.

Sofidel är första toa- och hushållspapperstillverkaren i världen som anslutit sig till ”Climate Savers”, ett interanationellt program som Världsnaturfonden initierat, där företag åtar sig att frivilligt minska utsläpp av växthusgaser genom att använda nya och innovativa tekniker. Det är därför extra viktigt för dem att jobba med att minska miljöpåverkan från produktionen.

”Vår första installation av energieffektiviseringssystemet har varit en mycket positiv upplevelse för oss och energibesparingen blev till och med bättre än vi vågat hoppas på. Därför har vi beslutat oss för att installera den nya tekniken på ytterligare två maskiner i Italien och Polen” avslöjar Simone Capuano, biträdande teknikchef i Sofidel.

”Energibesparingar är alltid i fokus i de flesta delar av världen och vi jobbar hårt med att minska energiförbrukningen och utsläppen av växthusgaser i både nya och gamla maskiner. Vi hade stora förväntningar på det första Advantage ReTurne systemet vilka överträffades med råge. Vi är övertygade om att de nya installationerna kommer att hjälpa Sofidel att nå sina miljömål” menar Johan Björn, Sales Director, Valmet.

Fakta Advantage ReTurne energieffektiviseringssystem
Systemet installeras i formeringssektionen där den återvinner mer än hälften av energin som finns i inloppslådans jetstråle. Via en generator omvandlas energin till elektricitet som kan återanvändas i processen. Systemet kan användas både i nya och gamla maskiner.

Information om Sofidel

Sofidel Group är en världsledande tillverkare av papper för hemmabruk. Företaget grundades 1966 och har mer än 5 200 anställda i 13 länder. De tillverkar 1 050 000 ton mjukpapper per år som marknadsförs under flera olika varumärken. De är det enda mjukpappersföretaget som är medlemmar i Världsnaturfondens internationella klimatprogram.

VALMET CORPORATION

Johan Björn, Sales Director, Valmet Tel. +46 703 17 12 16
Jan Erikson, Försäljningschef, Valmet, Tel. +46 705 17 14 90

Valmet är den ledande globala utvecklaren och leverantören av teknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Valmets mål är att ge sina kunder världens bästa service.

Valmet har omkring 1500 medarbetare i Sverige som jobbar i nära samarbete med ett stort antal kunder. I Sverige kommer tekniken i tre av fyra pappersbruk från oss. Vi har flera produktions- och R&D enheter varav de största finns i Göteborg, Karlstad och Sundsvall.

Valmets service inkluderar allt från outsourcing av underhåll till reservdelar och förbättringar av fabriker och anläggningar. Vårt starka teknikutbud omfattar såväl hela massafabriker och produktionslinjer för mjukpapper, kartong och papper, som kraftverk för produktion av bioenergi. Valmets avancerade automationslösningar sträcker sig från enstaka mätningar till omfattande, nyckelfärdiga automationsprojekt för hela anläggningar.

Valmets nettoomsättning 2014 var cirka 2,5 miljarder euro. Våra 12 000 medarbetare runt om i världen finns nära kunderna och arbetar för att förbättra deras resultat – varje dag. Valmets huvudkontor ligger i Esbo, Finland, och företaget är noterat på NASDAQ OMX Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.se, www.twitter.com/valmetglobal