The Arne Asplund Mechanical Pulping Award 2014 går till Professor Per Engstrand

Valmet Corporations pressmeddelande den 31 mars, 2014 klockan 11:00 svensk tid

Utmärkelsen The Arne Asplund Mechanical Pulping Award främjar utvecklingen av ny teknik för tillverkning av högutbytesmassa. Den delas ut till en eller flera personer som ett erkännande av enastående insatser inom forskning och utveckling av mekanisk massateknik.

2014 års pris har tilldelats Professor Per Engstrand vid Mittuniversitetet. Engstrand har varit verksam inom området mekanisk- och kemimekaniskmassa under hela sin yrkesverksamma karriär.

Hans tidiga arbete fokuserade på kemins inverkan på fiberegenskaper och energiförbrukning. Arbetet med att minska det specifika energibehovet har sedan dess varit grundtemat i hans forskning; en forskning där han på ett enastående sätt lyckats kombinera akademisk och industriell erfarenhet.

Engstrand tog examen vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH Stockholm) 1980 som civilingenjör i kemiteknik och tog sin licentiatexamen i cellulosateknologi 1984. Genom åren har han haft olika befattningar på Swedish Forest Products Laboratory (idag Innventia), Holmen Bravikens bruk, Beloit Millpro Nordics/J&L Fiber Services Northern Europe och på Holmen Paper.

Stiftelsen The Arne Asplund Mechanical Pulping Award Foundation

The Arne Asplund Mechanical Pulping Award Foundation etablerades 1985 för att hedra minnet av Dr. Asplunds bidrag till massa- och pappersindustrin. Priset möjliggjordes genom en donation från Sunds Defibrator, numera en del av Valmet, till stiftelsen 1985. Ordförande i stiftelsen är Professor Göran Bengtsson från Stora Enso.

Utmärkelsen kommer att presenteras den 4 juni 2014 på den finska pappersingenjörs-föreningens (PI) 100-årsjubileum i anslutning till PulpPaper 2014 och International Mechanical Pulping Conference (IMPC) i Helsingfors.

VALMET CORPORATION

Mer information, vänligen kontakta:
Thomas Granfeldt, Senior process manager, Pulp and Energy Business Line, Valmet, tel. +46 70 630 33 93

Valmet Corporation är en ledande global utvecklare och leverantör av service och teknik inom massa-, pappers- och energiindustrin. Våra 11 000 medarbetare världen över arbetar nära kunderna för att förbättra deras resultat – varje dag.

Valmets service inkluderar allt från outsourcing av underhåll till reservdelar och förbättringar av fabriker och anläggningar. Vårt starka teknikutbud omfattar såväl hela massafabriker och produktionslinjer för tissue, kartong och papper, som kraftverk för produktion av bioenergi.

Företaget har en industrihistoria som sträcker sig över 200 år och nyskapades då verksamheten för massa, papper och energi blev ett eget företag vid delningen av Metsokoncernen i december 2013. Valmets nettoomsättning för 2013 var cirka 2,6 miljarder euro. Valmets mål är att ge sina kunder väldens bästa service.

Valmets huvudkontor ligger i Esbo i Finland och företagets aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.com och www.twitter.com/valmetglobal