Valmet levererar massakokeri till Siam Celluloses Ban Pong-bruk i Thailand

Valmet Corporations pressmeddelande den 29 oktober, 2015 kl. 11:00 EET (översättning)

Valmet kommer att leverera ett massakokeri till Siam Cellulose Co., Ltd:s Ban Pong-bruk i Ratchaburi, Thailand, som kommer att producera 70 000 ton eukalyptusmassa om året. Driftsättningen av den nya anläggningen kommer att ske i december 2016.

Ordern inkluderas i Valmets orderingång för fjärde kvartalet 2015. Ordervärdet kommer inte att offentliggöras.

"Det här blir det tredje kokningssystemet som vi beställer från Valmet på 5 år, och efter installationen i Ban Pong kommer alla våra massaproduktionsenheter i Thailand att ha samma system, CompactCooking G2. Den effektiva användningen av råmaterialet är en viktig del ur ett hållbarhetsperspektiv och massaegenskaperna är utmärkta för våra pappers- och förpackningsprodukter", säger Surasak Amawat, vd för Siam Cellulose Co., Ltd.

"Vi är mycket glada att nu fortsätta vårt framgångsrika samarbete med Siam Cellulose. Det nya kokeriet ersätter de befintliga tubkokarna och kommer att utnyttja råmaterialet effektivare, höja massakvaliteten, sänka kemikaliekostnaderna och minska brukets totala miljöpåverkan", säger Patrik Lidbäck, säljare på Valmet.

Detaljer om leveransen

Det Valmet-utvecklade tvåkärlssystemet CompactCooking G2 har flera fördelar. Systemet består huvudsakligen av en ImpBin för impregnering och en kokare för fliskokning, och det kännetecknas av sin enkla men samtidigt avancerade konstruktion - ett flexibelt system som är lätt att använda. ImpBin-tekniken med dess unika egenskaper möjliggör drift med högre kappatal trots lågt rejektinnehåll. Genom att använda en tvåkärlskonstruktion går det att säkerställa en tydligt definierad impregnering och tydligt definierade kokzoner. Effektiv impregnering i kombination med CompactCooking-processens fördelar ger en massa med högt utbyte och utmärkt kvalitet.

Valmet har en långvarig kundrelation med Siam Cellulose. Detta är det tredje CompactCooking-systemet som levereras till Siam Celluloses bruk i Thailand.

Om kunden Siam Cellulose Co., Ltd. (SCL)

Siam Cellulose är ett dotterbolag till SCG Packaging och en ledande tillverkare av eukalyptusbaserad massa. SCG Packaging är ASEAN-områdets största integrerade tillverkare av papper och kartong.

För mer information kontakta:
Patrik Lidbäck, säljchef för affärsområdet Pulp and Energy, Valmet, tel. +46 70 715 47 16.
Anil Purankar, chef för affärsområdet Pulp and Energy på Valmet i Asien och Stillahavsregionen, tel. +66 81 723 6085.

Valmet är den ledande globala utvecklaren och leverantören av teknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Valmets mål är att ge sina kunder världens bästa service.

Valmet har omkring 1500 medarbetare i Sverige som jobbar i nära samarbete med ett stort antal kunder. I Sverige kommer tekniken i tre av fyra pappersbruk från oss. Vi har flera produktions- och R&D enheter varav de största finns i Göteborg, Karlstad och Sundsvall.

Valmets service inkluderar allt från outsourcing av underhåll till reservdelar och förbättringar av fabriker och anläggningar. Vårt starka teknikutbud omfattar såväl hela massafabriker och produktionslinjer för mjukpapper, kartong och papper, som kraftverk för produktion av bioenergi. Valmets avancerade automationslösningar sträcker sig från enstaka mätningar till omfattande, nyckelfärdiga automationsprojekt för hela anläggningar.

Valmets nettoomsättning 2014 var cirka 2,5 miljarder euro. Våra 12 000 medarbetare runt om i världen finns nära kunderna och arbetar för att förbättra deras resultat - varje dag. Valmets huvudkontor ligger i Esbo, Finland, och företaget är noterat på NASDAQ OMX Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.se, www.twitter.com/valmetglobal