Valmet toimittaa turbiiniautomaatioteknologiaa E.ONin lämmön ja sähkön yhteistuotantolaitokselle Ruotsin Malmöhön

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 20.6.2018 klo 13:00

Valmet on aloittanut avaimet käteen -automaatiotoimituksensa toisen vaiheen Heleneholmsverketin (HVK) lämmön ja sähkön yhteistuotantolaitoksella Malmössä Ruotsissa. Laitoksen omistaa ja sitä operoi E.ON. Valmetin toimitus kattaa järjestelmän ohjelmistot ja laitteistot, kenttäsuunnittelun ja asennuksen. Kyseessä on Valmetin ensimmäinen radiaaliturbiinin automaation korvausprojekti Ruotsissa.

E.ON on Malmön suurin lämpöenergian tuottaja. Yhtiön asiakkaina on yksityisiä kotitalouksia, yrityksiä ja valtion laitoksia, ja sen kaukolämpöverkon kokonaispituus on noin 620 kilometriä. HVK:n yhteistuotantolaitoksessa on neljä kattilaa ja kaksi höyryturbiinia, G11 ja G12, joiden sähköntuotantotehot ovat 45 ja 95 megawattia (MW). Laitoksen kokonaisteho on yli 500 MW, ja sen pääpolttoaine on maakaasu, mutta se voi käyttää myös öljyä ja dieseliä.

Ensimmäinen vaihe onnistuneesti päätökseen

Monivaiheisen automaatiouusintaprojektin ensimmäinen vaihe saatiin onnistuneesti päätökseen viime syksynä. Toinen vaihe alkoi äskettäin ja valmistuu aikataulun mukaan syksyllä 2018. Kolmas vaihe toteutetaan vuoden 2019 kesällä ja syksyllä.

Valmetin toimitus vuonna 2017 kohdentui G11-yksikköön ja sisälsi turbiinisäätäjän ja ylikierrossuojan sisältäen kuusi uutta kierrosnopeusanturia suojaamaan yksikköä vakavilta vaurioilta. Tämän vuoden toimitus sisältää uudet värähtelysuojausjärjestelmät ja värähtelyanturit molemmille turbiineille sekä uuden turbiinisäätäjäjärjestelmäkaapin G12-yksikölle. Vuodelle 2019 aikataulutettu toimitus sisältää kokonaisen turbiinisäätäjän G12-yksikölle ja molempien turbiinien sähköhydraulisen suojauksen päivityksen.

Valinnan ratkaisivat teknologia, osaaminen ja hinta

"Yhteistyömme E.ONin kanssa alkoi vuoden 2016 lopulla ja lähti nopeasti kehittymään positiiviseen suuntaan. Kuuntelimme asiakkaan tavoitteita ja vaatimuksia, tarkastimme laitoksen ja teimme tarjouksen annetuilla spesifikaatioilla. Sekä teknisen ratkaisumme luotettavuus että toimituksen hinta vastasivat asiakkaan tarpeita, mikä käynnisti pitkäjänteisen kumppanuutemme", toteaa turbiiniautomaation tuotepäällikkö Eetu Oittinen Valmetista.

"Nyt olemme vasta puolivälissä tätä automaatiouudistusprojektia, mutta on ollut hienoa nähdä, miten ratkaisu jo nyt avaa E.ONille Ruotsissa monia uusia mahdollisuuksia", hän jatkaa.

"Valmetin laaja prosessiosaaminen oli yksi ratkaiseva tekijä, kun E.ON valitsi meidät automaation päätoimittajaksi HVK:n laitokselle. Tunnemme prosessin ja pystyimme siksi tarjoamaan toteuttamiskelpoisen ratkaisun, joka pohjautuu vuosikymmenten kokemukseemme vastaavanlaisista projekteista. Laitoksen johto arvosti sitä suuresti toimituksen ensimmäisen vaiheen aikana", lisää myyntipäällikkö Thomas Winemar Valmetin Ruotsin toiminnoista.

Tietoa asiakkaasta E.ON

E.ON on kansainvälinen yksityinen energiayhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Saksan Essenissä. Yhtiön painopisteitä ovat energiaverkot, asiakasratkaisut ja uusiutuva energia. Yhtenä Euroopan suurimmista energiayhtiöistä E.ONilla on merkittävä asema, kun muokataan puhtaaseen, digitaaliseen ja hajautettuun energiaan perustuvaa maailmaa. Yhtiö kehittää ja myy tuotteita ja ratkaisuja yksityisille asiakkaille, yrityksille ja teollisuuteen. Vuonna 2017 sen palveluksessa oli 40 000 henkilöä, ja sen liikevaihto oli 38 miljardia euroa. Noin 32 miljoonaa asiakasta ostaa E.ONilta sähköä, kaasua, digitaalisia tuotteita tai sähköisen liikkuvuuden ratkaisuja.

Valmet DNA -operointiasema

Eetu Oittinen, tuotepäällikkö, turbiiniautomaatio, Valmet, puh. +358 50 420 1280
Thomas Winemar, myyntipäällikkö, Automaatio, Valmet, puh. +46 76 639 69 49

Valmetin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,1 miljardia euroa. Yli 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.