Valmet toimittaa automaatioteknologiaa kahdelle uudelle voimalaitokselle EPC-urakoitsija Steinmüller Babcockin välityksellä

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 13.9 2018 kello 11:00

Valmet toimittaa avaimet käteen -automaatioratkaisut kahdelle rakenteilla olevalle voimalaitokselle. Uusi sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitos (CHP) rakennetaan Liettuan Vilnaan ja jätteenkäsittelylaitos Espanjan San Sebastianiin.

Vilnan hanke koostuu kahdesta biokattilasta ja yhdestä jätteenpolttolinjasta, kun taas San Sebastianin hanke sisältää kaksi jätteenpolttolinjaa. Valmet toimii automaatiotoimittajana saksalaiselle suunnittelun, hankinnan ja rakentamisen kokonaistoimittaja (EPC) Steinmüller Babcock Environment:lle, joka johtaa molempien laitosten rakennusprojekteja.

Tilaukset sisältyvät Valmetin vuoden 2018 ensimmäisen vuosineljänneksen tilauksiin.

Steinmüller Babcock Environment valitsi Valmetin toimittajaksi, koska Valmet on tunnettu automaatioratkaisujen toimittaja ja yhtiöllä on vankka kokemus ja vakiintuneita asiakkaita jätteenpoltto (WtE) ja bioenergia (BtE) -sektoreilla. Valmetin vuosikymmenien mittainen kokemus automaatiosta, hyvä projektinhallintosaaminen sekä paikallinen ylläpito- ja asikaspalvelu olivat keskeisiä syitä valinnalle. Steinmüller Babcock Environmentilla oli jo aikaisemmin ollut hyviä kokemuksia yhteistyöstä Valmetin kanssa Tampereen Tammervoima -jätteenkäsittelylaitoshankkeessa vuonna 2014.

Ylivoimainen osaaminen ja asiantuntemus

Valmet ei ole ainoastaan automaatiotoimittaja, vaan myös hyvä kumppani, joka auttaa EPC:tä toteuttamaan projekteja aina suunnittelusta käyttöönottoon asti. Yhtiön kattava kokemus jätteenkäsittely- ja biomassalaitoksista tekee siitä ihanteellisen kumppanin sopivimpien ratkaisujen löytämiseksi suunnitteluvaiheen aikana.

"Luotettava automaatiojärjestelmä lukeutuu modernin voimalaitoksen tärkeimpiin toimituskokonaisuuksiin. Nykyään automaatio on laitoksen aivot; yksikään voimalaitos ei toimisi ilman sitä. Asiakkaillemme on varmistettava, että heidän valitsemansa automaatioratkaisu on aina tehokas ja luotettava", sanoo Valmetin automaatioratkaisujen myyntipäällikkö Johann Hilgers.

Valmetin automaatioliiketoiminnan myyntijohtaja Theo Münch: "Olemme iloisia saadessamme Steinmüller Babcock Environmentin asiakkaaksemme ja voidessamme työskennellä heidän kanssaan uusissa automaatiohankkeissa Vilnassa ja San Sebastinissa. Teemme tiivistä yhteistyötä pystyäksemme hallitsemaan kaikki mahdolliset haasteet. Olemme tyytyväisiä siitä, että nykyaikaiset ja monipuoliset automaatioratkaisumme auttavat vähentämään kasvihuonekaasuja, fossiilisten polttoaineiden käyttöä sekä primäärienergian tarvetta."

Tietoa Vilnan CHP-laitoshankkeesta

Vilnan CHP-laitoksen odotetaan valmistuvan syksyllä 2019. Sen omistaa UAB Vilniaus Kogeneracine Jegaine, jota hallinnoi valtion omistuksessa oleva Lietuvos Energija -energiayhtymä. Vilnan uusi laitos tulee tuottamaa noin 40 prosenttia Vilnan kaukolämmön tarpeesta ja noin 0,4 TWh sähköä, mikä vastaa 230 000 kotitalouden vuosittaista kulutusta. Liettuan hallitus on luokitellut laitoksen rakentamisen "hankkeeksi, jolla on merkittävä vaikutus kansantaloudelle."

Valmetin toimituskokonaisuus Vilnan CHP-laitokselle sisältää Valmet DNA automaatiojärjestelmän, HIMA-turvajärjestelmän, Valmet DNA Machine Monitoring -kunnonvalvontajärjestelmän, Valmet Training Simulator -harjoitussimulaattorin sekä jatkuvan päästöjen seurantajärjestelmän (CEMS).

Tietoa San Sebastianin jätteenkäsittelylaitoshankkeesta

San Sebastianin jätteenkäsittelylaitoksen on tarkoitus valmistua vuonna 2019. Paikallinen jätehuoltoyhtiö Gipuzkoa Waste Management S.A. on valittu rakentamaan ja operoimaan jätteenpolttolaitosta. Valmistumisensa jälkeen San Sebastianin jätteenkäsittelylaitos tulee olemaan yksi maailman puhtaimmista jätteenkäsittelylaitoksista. Laitoksen vuosittainen kotitalousjätteen käsittelykapasiteetti on 200 000 tonnia. Tehtaan tuottama energia riittää tuottamaan sähköä yli 45 000 kotitaloudelle.

Espanjalaiselle Urbaser-jätehuoltoyhtiölle rakennettavan San Sebastianin jätteenpolttolaitoksen Valmetin toimituskokonaisuuteen kuuluu Valmet DNA automaatiojärjestelmä, HIMA-turvajärjestelmä sekä Valmet Operate Trend and Event Archive -tiedonhallitaratkaisu.

Teknologian lisäksi Valmet toimittaa molemmille laitoksille asennuksen, suunnittelun, tehdastestauksen sekä käyttöönoton.

Tietoa asiakkaasta Steinmüller Babcock Environment GmbH

Saksassa, Kölnin lähellä sijaitseva Steinmüller Babcock Environment GmbH on osa japanilaista Nippon Steel & Sumikin Engineering Co. Ltd:ä. Yhtiöllä on johtava rooli jätteenpolttolaitosteknologian ja savukaasupuhdistuslaitteiden maailmanmarkkinoilla.

Lisätietoja antavat:

Johann Hilgers, Myyntipäällikkö, Automaatio, Valmet, puh. +49 174 924 29 43

Theo Münch, Myyntijohtaja, Automaatio, Valmet, puh. +49 172 815 26 21

Valmetin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,1 miljardia euroa. Yli 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää  www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal