Valmet Oyj:n lehdistötiedote 14.3.2016 kello 11.00

Valmet toimittaa uuden valkolipeälaitoksen CMPC Celulosa S.A.:n Lajan sellutehtaalle Chileen. Uusi valkolipeälaitos korvaa olemassa olevan laitoksen ja on uusien, vuonna 2018 voimaan astuvien ympäristölupien mukainen. Lisäksi se nostaa valkolipeälaitoksen tuotantonopeutta ja lisää yhtiön kalkin kierron hallinnan joustavuutta. Uuden laitoksen on määrä käynnistyä helmikuussa 2018.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2016 ensimmäisen neljänneksen saapuneisiin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Tämän laajuinen uusi valkolipeälaitos on tavallisesti 70-80 miljoonan euron arvoinen.

"Valitsimme Valmetin tämän projektin toimittajaksi, koska yhtiö on aiemmin suoriutunut erinomaisesti erilaisista meille toimittamistaan projekteista ja noudattanut korkeita ympäristö- ja turvallisuusvaatimuksia rakennusvaiheessa. Luotamme siihen, että uusi valkolipeälaitos sekä parantaa Lajan ympäristösuorituskykyä että auttaa meitä alentamaan toimintakustannuksiamme", sanoo CMPC Celulosa S.A.:n projekti- ja teknologiajohtaja Neil Chablani.

"Olemme osoittaneet, että valkolipeälaitosteknologiamme on kilpailukykyinen sekä investoinnin että operatiivisen toiminnan näkökulmasta. Tämä varmistaa asemamme johtavana teknologiatoimittajana Etelä-Amerikan alueella", sanoo Valmetin Andien alueen teknologia- ja projektipäällikkö Carl Mikael Stål.

Toimituksen tekniset tiedot

Valmetin toimitukseen sisältyy valkolipeälaitos sekä kaustisointijärjestelmä ja meesauuni tehokasta kemikaalien talteenottoa varten. Uuden valkolipeälaitoksen kapasiteetti on 5 500 m3 valkolipeää päivässä ja meesauunin kapasiteetti 450 tonnia päivässä. Valmetin Recovery Analyzer on luotettava ja tärkeä analysointijärjestelmä valkolipeälaitoksen prosessiohjaukseen. Tämä toteutus on Valmetin analysaattorin ensimmäinen referenssi Andien alueella.

Tietoja asiakkaasta CMPC Celulosa S.A.

CMPC on vuonna 1920 perustettu sellu- ja paperiyhtiö, joka tuottaa puutuotteita, sellua, paperia, pakkaustuotteita ja pehmopaperia Latinalaisessa Amerikassa. Yhtiö toimii kahdeksassa maassa, ja sillä on yli 30 000 asiakasta yli 45 maassa. CMPC:llä on noin 16 800 työntekijää eri puolilla maailmaa.

Carl Mikael Stål, teknologia- ja projektipäällikkö, Andien alue, Valmet, puh. +56 9982 66 255.
Paulo Aguiar, myyntipäällikkö, Etelä-Amerikan kuituprosessit, WPH, bioteknologia (Brasilia), Valmet, +55 41 3341 4663.

Valmetin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal