Valmetin toimittama TwinRoll -puristin asennettu Södra Cellin Mönsteråsin sellutehtaalla Ruotsissa

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 3.12.2015 klo 11:00

Ruotsissa Södra Cellin Mönsteråsin sellutehtaalla asennettiin onnistuneesti syyskuun lopulla osana vuosihuoltoa Valmetin toimittama TwinRoll Evolution -puristin. TwinRoll Evolution -puristin lanseerattiin vuonna 2009, ja tämä on 85. puristin, jonka Valmet on toimittanut.

"Uudella pesupuristimella on tärkeä rooli prosessissamme asiakkaiden vaatimusten mukaisen sellun laadun varmistamiseksi ja käytettävyyden parantamiseksi", sanoo yksi Södra Cellin projektipäälliköistä Olof Hellström.

Nopea käyttöönotto

Projektin johtaja Lars Harrysson kertoi, että asennus ja käyttöönotto onnistuivat erittäin hyvin ja että aikataulusta pidettiin kiinni koko projektin ajan. "Kaikki on mennyt hyvin ja jokainen on tehnyt parhaansa saadakseen uuden puristimen asennettua ja käyntiin", Harrysson sanoo.

"Mönsteråsin seisokki oli hyvin suunniteltu, mikä antoi työllemme parhaat mahdolliset puitteet ja mahdollisti tehokkaan asennuksen. Jo reilun päivän kuluttua käynnistyksestä, puristin tuotti pitkäkuituista sellua nimellisteholla ja sellun kuivapitoisuus ylitti reilusti luvatut arvot. Koulutus oli tärkeä osa projektin onnistumista, kun sitoutuneet ja kiinnostuneet operaattorit mahdollistivat nopean osaamisen siirron", sanoo Valmetin projektipäällikkö Mikael Johansson

Tietoa asiakkaasta Södra Cell ja Mönsteråsin tehtaasta

Södra on taloudellinen yhdistys, johon kuuluu noin 51 000 metsänomistajaa Etelä-Ruotsissa. Södra on merkittävä sellun, puutuotteiden ja biopolttoaineiden tuottaja. Södran palveluksessa on noin 3 500 ihmistä, ja liiketoiminta-alueita on kolme: Sögra Skog, Södra Cell ja Södra Wood. Södra Cell on yksi maailman suurimmista havupuumassan tuottajista, ja yrityksellä on kolme sellutehdasta Ruotsissa: Mörrumin, Mönsteråsin ja Värön tehtaat.

Södra Cell Mönsterås on Södran suurin sellutehdas, joka tuottaa vuosittain 750 000 tonnia sellua. Sähkön lisäksi tehdas toimittaa kaukolämpöä Mönsteråsin kuntaan sekä Södran sahalaitokselle. Tehdas toimittaa myös mäntyöljyä biopolttoaineeksi. Södralla on käynnissa merkittävä investointiohjelma, jossa Mönsteråsin sellutehtaaseen investoidaan yli 30 miljoonaa euroa vuosien 2015 ja 2016 aikana. Investoinneilla parannetaan laitoksen energiatehokkuutta ja lisätään tehtaan tuotantoa.

Södra Cellin Mönsteråsin sellutehdas (Kuvan lähde: Södra)

Mikael Johansson, projektipäällikkö, Sellu ja energia -liiketoimintaryhmä, Valmet, puh. +46 70 653 3807

Valmet on maailman johtava teknologian, automaation ja palveluiden toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Valmetin visiona on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjonnan ytimen muodostavat sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Valmetin edistyksellisiin automaatioratkaisuihin sisältyvät niin yksittäiset mittaukset kuin koko tehtaan kattavat avaimet käteen automaatioprojektit.

Valmetin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 2,5 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.