Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 7.7.2015 klo 11:00

Valmet toimittaa valkolipeän käsittelyjärjestelmän BillerudKorsnäsin sellutehtaalle Ruotsin Skärblackaan. Uusitun laitoksen on suunniteltu käynnistyvän kesäkuussa 2016.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2015 toisen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

"Valmet on aiemmin toimittanut soodakattilan uusinnan ja uuden haihdutuslaitoksen Skärblackan tehtaalle. Päivitys mahdollistaa tuotantokapasiteetin nousun, sillä nykyiset laitteet ovat liian pienet ja tarvitsevat laajamittaista huoltoa", kertoo Thomas Malmqvist, Valmetin Sellu ja Energia -liiketoimintalinjan myyntijohtaja.

Toimituksen yksityiskohdat

Valmetin asentamat uudet laitteet sisältävät PDW-tyypin valkolipeäsuodattimen sekä kaustisointisäiliön. Valkolipeäsuodatin tuottaa kirkasta valkolipeää, mikä lisää selluprosessin tehokkuutta ja käytettävyyttä. Valkolipeä erotellaan meesasta painesuodatuksen avulla. Uusinnan jälkeen valkolipeälaitoksen päivittäinen kapasiteetti on 5 200 m3.

Valmetin PDW-suodatin

Tietoja asiakasyritys BillerudKorsnäsistä ja Skärblackan tehtaasta

BillerudKorsnäs on johtava uusiutuvia pakkausmateriaaleja valmistava yritys. Yritys kehittää yhteistyökumppaniensa kanssa älykkäitä pakkausratkaisuja. Yrityksen palveluksessa on noin 4 300 työntekijää. Tuotantoyksiköitä on kahdeksan, joista yksi on Skärblackan tehdas.

Skärblackan tehdas kehittää ja tuottaa kaikenlaista pakkauspaperia erittäin huokoisesta säkkipaperista aallotuskartonkiin ja valkoiseen konekiillotettuun voimapaperiin. Tehtaan vuosittainen tuotantokapasiteetti on 430 000 tonnia.

VALMET OYJ

Thomas Malmqvist, myyntipäällikkö, Sellu ja Energia -liiketoimintalinja, Valmet, puh. +46 70 310 53 22

Valmet on maailman johtava teknologian, automaation ja palveluiden toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Valmetin visiona on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjonnan ytimen muodostavat sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Valmetin edistyksellisiin automaatioratkaisuihin sisältyvät niin yksittäiset mittaukset kuin koko tehtaan kattavat avaimet käteen automaatioprojektit.

Valmetin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 2,5 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.