Valmet solmi aiesopimuksen suuresta sellun kuivauslinjan toimittamisesta Klabin S.A.:lle Brasiliaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 7.3.2014 klo 10:30

Valmet ja Klabin S.A. ovat solmineet aiesopimuksen kahden sellun kuivauslinjan toimittamisesta Klabinin Ortigueiran tehtaalle, joka sijaitsee Brasilian Paranán osavaltiossa. Uuden sellutehtaan suunnitellaan käynnistyvän vuoden 2016 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

Tämä sellunkuivauslinjainvestointi on osa Klabinin Puma-projektia, joka on yrityksen historian suurin investointi. Tämä hanke tuplaa yrityksen selluntuotannon kolmessa vuodessa. Uuden tehtaan vuotuinen tuotantokapasiteetti on noin 1,5 miljoonaan tonnia vuodessa ja se tuottaa sekä fluff-sellua että lyhytkuituista markkinasellua eukalyptuksesta.

Suunnitellun toimituksen arvoa ei julkisteta. Tyypillisesti tämän kokoisen ja laajuisen projektin arvo on 150-200 miljoonaa euroa.

Tilauksella merkittäviä työllisyysvaikutuksia

"Tämä sellunkuivauslinjan toimitus Klabinille on jo toinen Valmetin saama suuri selluteknologiaprojektisopimus tänä vuonna. Valmet on johtava selluteknologiatoimittaja ja nämä kaksi projektia, Klabinin toimitus Brasiliaan ja jo aiemmin ilmoitettu OKI Pulp and Paper Mills -toimitus Indonesiaan, ovat osoitus asiakkaidemme luottamuksesta meihin eri puolilla maailmaa," sanoo Valmetin sellu ja energia -liiketoimintalinjan johtaja Jyrki Holmala.

Näillä molemmilla selluteknologiatoimituksilla on merkittävä vaikutus Valmetin ja sen alihankkijoiden työllisyydelle. Valmetin Klabinin projektitoimituksen työllisyysvaikutukseksi arvioidaan noin 500 henkilötyövuotta, pääosin Suomessa, Ruotsissa ja Brasiliassa. Vastaavasti Valmetin 7.2.2014 ilmoittaman OKI:n sellutehdasprojektin työllisyysvaikutus on noin 1000 henkilötyövuotta pääosin Suomessa, Ruotsissa ja Kiinassa.

Tietoja sellun kuivauslinjatoimituksesta Klabinille

Lyhytkuitusellun kuivauslinjan, johon kuuluu massan käsittelyprosessi ja jälkilajittelu, märkäosa, kuivain, arkkileikkuri ja kolme paalauskonetta, tuotantokapasiteetti tulee olemaan 3 500 tonnia päivässä. Pitkäkuituisen fluff-sellun kuivauslinjan, johon kuuluu massan käsittelyprosessi ja jälkilajittelu, märkäosa, kuivain, kalanteri, rullain, pituusleikkuri ja rullan käsittelyjärjestelmä, tuotantokapasiteetti tulee olemaan 1 300 tonnia päivässä. Linjalla on myös arkkileikkuri ja paalauskone, jotta myös tällä linjalla voidaan tuottaa markkinasellua.  Valmetin toimitukseen sisältyy laitteisto, rakennustyöt, asennukset, koulutus ja käyttöönotto.

Tietoa Klabin S.A.:sta

Klabin on Brasilian suurin paperintuottaja ja -viejä. Se tuottaa pakkauspaperia ja kartonkia, aaltopahvia ja teollisuuspakkauksia ja lisäksi myy puuta tukkeina. Klabinilla on yhteensä 16 tuotantolaitosta, joista 15 Brasiliassa ja yksi Argentiinassa. Yritys perustettiin vuonna 1899 ja se on täysin brasilialaisessa omistuksessa. Lisätietoa projektista: http://www.klabin.com.br/en-us/paginas/puma

VALMET OYJ

Lisätietoja antaa:
Jyrki Holmala, johtaja, Sellu- ja energialiiketoiminta-alue, Valmet, puh. +358 10 676 3210
Celso Tacla, johtaja, Etelä-Amerikan alue, Valmet, puh. + 55 41 3341 4403

Valmet Oyj on maailman johtava sellu-, paperi- ja energiateollisuuden teknologia- ja palvelutoimittaja. 11 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjontamme ytimen muodostavat kokonaiset sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset.

Valmetilla on yli 200 vuoden teollisuushistoria, ja yhtiö syntyi uudestaan sellu-, paperi- ja voimantuotantoliiketoiminnan irtautuessa Metso Oyj:stä joulukuussa 2013. Valmetin liikevaihto vuonna 2013 oli noin 2,6 miljardia euroa. Valmetin tavoitteena on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.