Valmetin uusi sovellus valvoo soodakattilan vuotoja

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 8.1.2018 klo 11:00

Valmet on kehittänyt soodakattiloiden ennakoivaan vuodonvalvontaan Recovery Boiler Leak Detector -sovelluksen, joka perustuu kehittyneeseen diagnostiikkaan. Sen avulla kattilalaitokset pystyvät havaitsemaan aiempaa paremmin jopa kaikkein pienimmät putkivuodot, mikä lisää merkittävästi kattilan turvallisuutta ja pienentää vahinkoriskiä.

Automaatiojärjestelmien työkalut soodakattilan vuodonvalvontaan ovat tyypillisesti melko puutteelliset. Vuotoja mitataan yleisesti laskemalla syöttöveden ja höyryn eroa. Toinen tapa on asettaa hälytysrajat lieriön matalalle pinnalle ja tulipesän korkealle paineelle, mutta hälytykset aktivoituvat vasta hyvin isoissa ja äkillisissä vuodoissa. Perinteisten työkalujen avulla on lähes mahdotonta huomata kattilan tulipesässä olevaa pientä vuotoa, joka voi lisääntyä, puhkaista putken ja aiheuttaa vakavia vahinkoja tai johtaa jopa sulavesiräjähdykseen.

"Valmet Recovery Boiler Leak Detector -sovellus yhdistää höyry-vesitaseen ja kattilaveden kemiallisen taseen älykkääksi diagnostiikkatyökaluksi vuotojen havaitsemiseen ja paikallistamiseen niiden alkuvaiheessa", sanoo talteenottolinjan analysaattoreiden ja kehittyneiden prosessisäätöjen liiketoimintapäällikkö Timo Laurila Valmetista.

Vuodonvalvontaratkaisu on tällä hetkellä käytössä usealla sellutehtaalla, ja siitä on saatu erittäin myönteisiä kokemuksia.

Teknistä tietoa Valmet Recovery Boiler Leak Detector -sovelluksesta

Valmet Recovery Boiler Leak Detector -sovellus havaitsee tyypillisesti 0,25-0,50 prosentin eron syöttöveden ja höyryn välillä syöttövesivirrassa. Lisäksi sovellus sisältää kehittyneen kemiallisen taseen laskennan, jonka avulla kriittiset vuodot voidaan tunnistaa ja erottaa tarkemmin ei-kriittisistä vuodoista. Tase yleensä lasketaan mittaamalla kattilaveden fosfaatti-pitoisuutta.

Hälytysrajat voidaan asettaa niin alas, että vuoto havaitaan ennen kuin putki vioittuu. Sovellus ottaa huomioon kattilakuorman vaihtelut, joten niiden vuoksi ei aiheudu turhia hälytyksiä.

Vuodonvalvontaa ja hälytyksiä voidaan turvallisesti testata käytön aikana käyttämällä höyryn ulospuhallusta vuodon simulointiin. Valmetin toimitus sisältää operaattoreiden koulutuksen ja ohjeet kattilavuodon havaitsemiseen ja hallintaan.

Valmet Recovery Boiler Leak Detector -sovellus on osa Valmet Recovery Boiler Optimizer -tuotetarjontaa ja soveltuu käytettäväksi kaikkien automaatiojärjestelmien kanssa.

Timo Laurila, liiketoimintapäällikkö, talteenottolinjan analysaattorit ja kehittyneet prosessisäädöt, Automaatio, Valmet, puh. 0400 922 442

Valmetin liikevaihto vuonna 2016 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.