Valmetin uusi jatkuvatoiminen ratkaisu parantaa meesan kosteusmittausta

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 1.3.2018 klo 11:00

Valmet on kehittänyt innovatiivisen jatkuvatoimisen ratkaisun meesan kosteusmittaukseen. Valmet Lime Mud Moisture Measurement -mittauksella voidaan seurata meesasuotimen suorituskykyä kuljetinhihnalla ja siten parantaa meesan laatua. Uutta sovellusta voidaan hyödyntää myös myötäkytkentänä meesauunin tehonsäädössä. Tarkempi tehonsäätö optimoi energiankulutusta ja parantaa merkittävästi meesauunin ajettavuutta.

"Laboratoriomittausten ongelmana on se, että näytteitä otetaan niin harvoin, ettei mittaustietoa voida käyttää tehonsäädössä. Se on mahdollista vain jatkuvatoimisella mittauksella", sanoo talteenottolinjan analysaattoreiden ja kehittyneiden prosessisäätöjen liiketoimintapäällikkö Timo Laurila Valmetista.

Valmet Lime Mud Moisture Measurement on infrapunateknologiaan perustuva koskematon mittaus, joka mittaa meesan kosteuspitoisuuden. Sen anturissa on erityinen optinen rakenne, joka varmistaa erinomaisen mittaustarkkuuden. Ratkaisu perustuu Valmetin pitkään kokemukseen kosteusmittausteknologiasta.

Erinomaisia tuloksia sellutehtailta

Meesan uusi kosteusmittaus on jo osoittanut toimivuutensa sellutehtailla. Asiakkaiden mukaan sen korrelaatio laboratoriomittausten kanssa on erittäin hyvä tai kosteusmittaus on jopa tarkempaa. Meesasuotimen toiminta näkyy välittömästi kosteusmittauksessa. Itsepuhdistuvaa kosteusanturia ei tarvitse puhdistaa edes pölyisessä ympäristössä. Mittausta voidaan käyttää myös meesasuotimen kunnossapidon suunnittelussa.

Timo Laurila, liiketoimintapäällikkö, talteenottolinjan analysaattorit ja kehittyneet prosessisäädöt, Automaatio, Valmet, puh. 0400 922 442

Valmet.com: Lime Mud Moisture Measurement (englanniksi)

Valmet Lime Mud Moisture Measurement

Valmetin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,2 miljardia euroa. Yli 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.